Capita selecta - kinderen en jongeren (B-TM-Y00378)

3 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semester
Dejonghe Caroline (coördinator) |  Dejonghe Caroline |  Soetens Barbara
POC PBA TOEGEPASTE PSYCHOLOGIE ANTW TMMA

A. Inhoud

Het opleidingsonderdeel ‘Capita Selecta – Kinderen en Jongeren’ situeert zich binnen het domein van de ‘klinische ontwikkelingspsychologie’. Het opleidingsonderdeel bouwt aan een stevige kennisbasis over problemen bij kinderen en jongeren, waarmee studenten preventief en curatief aan de slag kunnen in de praktijk. In het opleidingsonderdeel staat een selectie van actuele thema’s centraal bij kinderen en jongeren: bv. eetproblemen, stemmingsproblemen, angst, kinderen van ouders met psychische problemen (KOPP) of psychosomatische klachten. Studenten krijgen een overzicht van de meest recente inzichten en ontwikkelingen op vlak van etiologie, instandhouding, diagnostiek en preventie/ protocollaire behandeling van deze problemen bij kinderen en jongeren.  

B. Doelstellingen

Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de volgende beroepsrollen van een psychologisch consulent: psychodiagnosticus, counselor, coach en trainer

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel zijn studenten in staat om: 

  • Te begrijpen en uit te leggen hoe bepaald gedrag (m.b.t. de geselecteerde thema's) bij een kind / jongere ontstaat en in stand wordt gehouden (etiologische modellen + psycho-educatie); 
  • Inzichtelijk het ‘hoe’, ‘wat’ en ‘waarom’ m.b.t. het voorkomen, de diagnostiek, de preventie en/of de protocollaire behandeling van probleemgedrag (m.b.t. de geselecteerde capita) bij kinderen en jongeren uit te leggen; 
  • Specifieke uitingsvormen van de geselecteerde probleemgebieden (bv. eetproblemen, stemmingsproblemen, angst, KOPP of psychosomatische klachten) bij kinderen en jongeren te beschrijven en te herkennen (bv. in een casus). Ook is de student in staat om risicofactoren en protectieve factoren bij deze problemen te benoemen en te herkennen; 
  • Op basis van een casus hypotheses te vormen over wat er mogelijks aan de hand is (enkel m.b.t. de aan bod gekomen problematieken) en aanbevelingen te kunnen formuleren voor gerichte psychodiagnostiek, aansluitend bij de geformuleerde hypotheses; 
  • Te omschrijven wat de belangrijkste premisses zijn binnen de klinische ontwikkelingspsychologie; 
  • Gelijkenissen en verschillen tussen probleemgebieden te detecteren en de praktijkimplicaties (op vlak van diagnostiek, preventie en begeleiding) te begrijpen en uit te leggen; 
  • Uit te leggen welke vormen van protocollaire behandelingen zinvol zijn bij welke problematiek en waarom (m.b.t. de geselecteerde thema's). De student kan de concrete interventies binnen deze protocollen, die besproken worden tijdens de les, uitleggen (theoretisch en praktisch). 

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


SOEPEL(Y00093) EN SOEPEL( Y00084 )

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
Y00093 : Klinische psychologie
Y00084 : Schoolpsychologie en pedagogische psychologie

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Capita selecta - kinderen en jongeren (B-TM-Y50200)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College24 urenEerste semesterEerste semester
Dejonghe Caroline |  Soetens Barbara
POC PBA TOEGEPASTE PSYCHOLOGIE ANTW TMMA

'Capita Selecta Kinderen en Jongeren' situeert zich binnen het domein van de klinische ontwikkelingspsychologie. Binnen dit domein stellen we probleemgedrag centraal, door stil te staan bij vragen zoals: 'Wat zijn de te onderscheiden kenmerken van probleemgedrag?', 'Hoe ontstaat en groeit bepaald gedrag?', 'Hoe sporen we probleemgedrag op bij kinderen en jongeren?', 'Hoe kan probleemgedrag worden voorkomen en/of behandeld?'

Het opleidingsonderdeel is praktijkgericht met een sterke focus op diagnostiek en preventie/begeleiding. We hanteren een op recente evidentie gebaseerde wetenschappelijke achtergrond. Binnen dit opleidingsonderdeel wordt een selectie van thema's uitgewerkt bij kinderen en jongeren: bv. eetproblemen, stemmingsproblemen, angst, KOPP of psychosomatische problemen. Na een inleidend hoofdstuk waarin belangrijke begrippen uit de klinische ontwikkelingspsychologie worden toegelicht, worden de geselecteerde capita uitgewerkt volgens een vast stramien:

1. Omkadering en etiologie van het probleem bij kinderen en jongeren

2. Diagnostiek: hoe opsporen?

3. Preventie en/of (protocollaire) behandeling

Studiekost: 1-10 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

A. Verplicht studiemateriaal

  • PowerPointpresentaties (worden op de Canvasruimte van dit opleidingsonderdeel geplaatst) met toelichting door de docent tijdens de lessen + eigen nota's van de student.
  • Begeleidende teksten per thema (worden op de Canvasruimte van dit opleidingsonderdeel geplaatst).
     

B. Aanbevolen studiemateriaal

  • Op Canvas worden per thema extra literatuur en/of werkbladen als aanbevolen leermiddel vermeld.

De colleges worden in het Nederlands gedoceerd. Studenten worden geacht Engelstalige bronnen begrijpend te kunnen lezen.

Hoorcolleges vormen de kern van het opleidingsonderdeel, waarin toegepaste theoretische kaders, inzichten en modellen worden besproken. Studenten worden uitgenodigd om mee na te denken over stellingen, discussiepunten, casuïstiek, praktisch oefenmateriaal, beeldfragmenten, ... De insteek is steeds praktijkgericht. Studenten kunnen steeds voor, tijdens of na de lesbeurten, vragen stellen.

Studenten voor wie dit keuze-opleidingsonderdeel verplicht gekoppeld is aan hun stagesetting voor eindstage kunnen dit opleidingsonderdeel steeds opnemen. Voor studenten voor wie dit keuze-opleidingsonderdeel niet verplicht gekoppeld is aan hun stagesetting voor eindstage, is het aantal plaatsen beperkt omwille van organisatorische redenen. Dit opleidingsonderdeel kan dan ook afgesloten worden voor verdere inschrijvingen. Studenten die dit opleidingsonderdeel willen volgen als vrije keuze, kunnen hun interesse aangeven door het aan te duiden in hun individueel studieprogramma (ISP). Studenten die eindstage lopen krijgen daarbij voorrang. Daarnaast zal de datum van aanduiden in het ISP gebruikt worden als selectiecriterium. Communicatie over het afsluiten van keuze-opleidingsonderdelen gebeurt via het studentenportaal TP student.thomasmore.be, vanaf de opening van de ISP’s.

Alle actuele communicatie (deadlines, werkvormen, examen, aantal lesuren, inroostering,…) verloopt via de Canvasruimte van dit opleidingsonderdeel, via het studentenportaal, via rooster.thomasmore.be en via examen.thomasmore.be. Aanpassingen omwille van eventuele overmacht vinden studenten via bovengenoemde kanalen.

  

 

Evaluatieactiviteiten

Capita selecta - kinderen en jongeren (B-TM-Y70378)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Eerste examenkans: examenperiode januari  
De evaluatieactiviteit is een schriftelijk examen, gesloten boek. Enkel de bijlage van de PDC-brochure 'Gedrag en emotie' mag gebruikt worden tijdens het examen en wordt door de opleiding ter beschikking gesteld tijdens het examen. Het is niet toegelaten om zelf cursusmateriaal mee te brengen en te gebruiken tijdens de evaluatieactiviteit. De evaluatieactiviteit bestaat uit open vragen (100%) die kunnen peilen naar kennis, inzicht en/of toepassing.

Alle actuele communicatie (deadlines, werkvormen, examen, aantal lesuren, inroostering,…) verloopt via de Canvasruimte van dit opleidingsonderdeel, via het studentenportaal, via rooster.thomasmore.be en via examen.thomasmore.be. Aanpassingen omwille van eventuele overmacht vinden studenten via bovengenoemde kanalen.

 

Examencontract    
Zie eerste en tweede examenkans.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Tweede examenkans: examenperiode augustus/september 
De evaluatieactiviteit is een schriftelijk examen, gesloten boek. Enkel de bijlage van de PDC-brochure 'Gedrag en emotie' mag gebruikt worden tijdens het examen en wordt door de opleiding ter beschikking gesteld tijdens het examen. Het is niet toegelaten om zelf cursusmateriaal mee te brengen en te gebruiken tijdens de evaluatieactiviteit. De evaluatieactiviteit bestaat uit open vragen (100%) die kunnen peilen naar kennis, inzicht en/of toepassing.

Alle actuele communicatie (deadlines, werkvormen, examen, aantal lesuren, inroostering,…) verloopt via de Canvasruimte van dit opleidingsonderdeel, , via het studentenportaal, via rooster.thomasmore.be en via examen.thomasmore.be. Aanpassingen omwille van eventuele overmacht vinden studenten via bovengenoemde kanalen.