Oplossingsgerichte counseling (B-TM-Y04178)

3 studiepuntenNederlands24 urenEerste semesterEerste semesterUitgesloten voor examencontract
De Keyzer Johan (coördinator) |  De Keyzer Johan
POC PBA TOEGEPASTE PSYCHOLOGIE ANTW TMMA

A. Inhoud 

In het opleidingsonderdeel oplossingsgerichte counseling leer je de verschillende onderdelen van een oplossingsgericht gesprek toe te passen. Daarnaast leer je gebruik te maken van de Brugse flowchart. De Brugse flowchart leert je om verschillende mandaten van de zorggebruiker te herkennen. Afhankelijk van het gegeven mandaat van de zorggebruiker kunnen bepaalde technieken en/of vragen al dan niet gebruikt worden. 

 

B. Doelstellingen 

Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de volgende beroepsrollen van een psychologisch consulent: counselor en coach.

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel zijn de studenten in staat om:

  • Een oplossingsgericht gesprek te voeren;
  • Oplossingsgerichte vragen en technieken toe te passen die werden geïntroduceerd tijdens de colleges (bijvoorbeeld schaalvraag, mirakelvraag, observatie-opdrachten, …);
  • Het gegeven mandaat van de zorggebruiker in te schatten (de Brugse flowchart);
  • Vragen en technieken af te stemmen op het mandaat van je zorggebruiker zodat je een therapeutische werkrelatie ontwikkelt;
  • De aangereikte (theoretische) kaders kunnen toepassen op eigen gesprekken of casussen van anderen en er kritisch en inzichtelijk over te reflecteren. De leerstof omvat de cursustekst, de inhoud van de lessen, powerpoints en vraagkaartjes).

Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.


SOEPEL (Y00093)

Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
Y00093 : Klinische psychologie

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Oplossingsgerichte counseling (B-TM-Y54179)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht24 urenEerste semesterEerste semester
De Keyzer Johan
POC PBA TOEGEPASTE PSYCHOLOGIE ANTW TMMA

Er zijn drie thema’s die we behandelen en oefenen:

1. Het verschil tussen een probleemgestuurd en een oplossingsgericht gesprek. Hierbij zal specifieke aandacht geschonken worden aan de historiek van oplossingsgerichte therapie en de assumpties van oplossingsgerichte counseling;

2. De verschillende onderdelen van een oplossingsgericht gesprek en het oefenen van het oplossingsgerichte gesprek;

3. Het ontwikkelen, inschatten en behouden van een therapeutische werkrelatie aan de hand van de Brugse flowchart.

Studiekost: 1-10 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

A. Verplicht studiemateriaal:

  • De Keyzer, J. (2019). Oplossingsgerichte counseling: praten over en werken met veranderwensen, toekomstdromen en uitzonderingen. Westerbroek: Drukland. (te raadplegen op Canvas)
  • Ondersteunende vraagkaartjes (aan te kopen bij de docent)
  • PowerPoint presentaties (te raadplegen op Canvas)

 

B. Aanbevolen studiemateriaal:

  • De Jong, P. & Kim Berg, I. (2013). Interviewing for solutions. London: Brooks/Cole, Cengage Learning.
  • Bannink, F. (2010). 1001 solution focused questions: handbook for solution-focused interviewing. London: W.W. Norton & Company.
  • Isebaert, L. & Lefevere, G. (2022). De therapeutische alliantie: het brugs model van oplossingsgerichte cognitieve systeemtherapie. Gent, Adademia press.  

Het opleidingsonderdeel omvat zes werkcolleges van telkens 4 uur.

Elk thema zal kort theoretisch geschetst worden. De student dient zelf na het werkcollege het bijhorende deel van de cursus door te nemen (zelfstudie). Het volgende werkcollege heeft de student de mogelijkheid om vragen te stellen indien er onduidelijkheden zijn. Op deze manier kunnen we tijdens de werkcolleges oefenen op het voeren van oplossingsgerichte gesprekken en op het ontwikkelen, inschatten en behouden van de therapeutische werkrelatie. 

De werkcolleges gaan om de twee weken door. Tijdens de weken dat er geen colleges zijn, dienen de studenten deel te nemen aan een intervisiegroep (+/- 5 personen). De intervisiegroep komt 6 maal samen. Elke student brengt minstens eenmaal een opgenomen gesprek (video) mee naar het intervisiemoment.

Ter voorbereiding van de intervisie dienen de andere studenten de video te bekijken en bereiden ze de intervisie voor. Tijdens de intervisie bespreken de studenten het gesprek en maakt de student die zijn video besprak een intervisieverslag (inclusief voorbereiding van de andere studenten) dat hij opstuurt naar de docent. Vragen die de groep of de student zelf heeft over het gesprek kunnen in een volgend werkcollege worden besproken en kunnen gebruikt worden als casus in de werkcolleges.

We trachten om van elke student minstens één opgenomen gesprek te tonen tijdens de werkcolleges.  

Omwille van organisatorische redenen kan dit keuze opleidingsonderdeel enkel opgenomen worden door studenten voor wie het opleidingsonderdeel gekoppeld is aan hun stagesetting voor eindstage.

Alle actuele communicatie (deadlines, werkvormen, examen, aantal lesuren, inroostering,...) verloopt via de Canvasruimte van dit opleidingsonderdeel, via het studentenportaal, via rooster.thomasmore.be en via examen.thomasmore.be. Aanpassingen omwille van eventuele overmacht vinden studenten via bovengenoemde kanalen.  

Evaluatieactiviteiten

Oplossingsgerichte counseling (B-TM-Y0*178)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Schriftelijk, Vaardigheidstoets
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Eerste examenkans: examenperiode januari
Conform universal design heeft de student de keuze hoe hij/zij de vooropgestelde competenties wil aantonen.  De student kan voor de beoordeling kiezen uit een mondeling examen of een schriftelijk examen met opdracht. Studenten geven aan via de Canvasruimte voor welke optie ze kiezen. De concrete datum waarop de student zijn keuze moet doorgeven, wordt gecommuniceerd via Canvas en tijdens de werkcolleges.

Optie 1: Mondeling examen (100%): Het mondeling examen gaat door tijdens de reguliere examenperiode in januari. De student krijgt een casus waarbij hij een gesprek van 20 minuten moet voeren met een persoon (70%) en krijgt nadien nog enkele open vragen over de cursus (30%). Dit is een gesloten boekexamen. Hiervoor kan de student een voorbereidingstijd van 15 minuten vragen. De student licht zijn antwoord toe en er worden bijvragen gesteld. De beoordeling gebeurt op basis van de mondeling gegeven antwoorden op de vragen.

Optie 2: Schriftelijk examen met opdracht (100%): De student neemt een videofragment op waarop een oplossingsgericht gesprek staat van minimaal 25 minuten en maximaal 40 minuten (60%). Indien de opname langer duurt dan 40 minuten worden enkel de eerste 40 minuten beoordeeld. Het videofragment wordt ingediend na de kerstvakantie. De bindende deadline voor het indienen van het videofragment wordt gecommuniceerd via de canvasruimte van dit opleidingsonderdeel. De student mag geen leermateriaal gebruiken (cursus, vraagkaartjes, ...). Het ontbreken van een correct ingevulde informed consent binnen de evaluatieactiviteit ‘videofragment oplossingsgericht gesprek’ heeft automatisch tot gevolg dat de student nog maximum 50% van de punten kan halen voor die evaluatieactiviteit. Daarnaast legt de student tijdens de reguliere examenperiode in januari een schriftelijk examen af waarbij de kennis wordt getoetst (40%)
 

Studenten die niet hebben deelgenomen aan een bepaalde evaluatieactiviteit binnen de gekozen optie, krijgen voor die evaluatieactiviteit een ‘0’. Het eindcijfer wordt bepaald door de (gewogen) deelcijfers van de verschillende evaluatieactiviteiten op te tellen.

Alle actuele communicatie (deadlines, werkvormen, examen, aantal lesuren, inroostering,...) verloopt via de Canvasruimte van dit opleidingsonderdeel, via het studentenportaal, via rooster.thomasmore.be en via examen.thomasmore.be. Aanpassingen omwille van eventuele overmacht vinden studenten via bovengenoemde kanalen.

 

Examencontract
Dit opleidingsonderdeel kan niet afgelegd worden door middel van een examencontract.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Tweede examenkans: examenperiode augustus/september

Voor de tweede examenkans is er enkel de mogelijkheid om een mondeling examen af te leggen. Het mondeling examen gaat door tijdens de reguliere examenperiode. De student krijgt een casus waarbij hij een gesprek van 20 minuten moet voeren met een persoon (70%) en krijgt nadien nog enkele open vragen over de cursus (30%). De student mag hier ook geen leermateriaal gebruiken.

Alle actuele communicatie (deadlines, werkvormen, examen, aantal lesuren, inroostering,...) verloopt via de Canvasruimte van dit opleidingsonderdeel, via het studentenportaal, via rooster.thomasmore.be en via examen.thomasmore.be. Aanpassingen omwille van eventuele overmacht vinden studenten via bovengenoemde kanalen.