C Programming Fundamentals (B-TM-YT0662)

6 studiepuntenNederlands60 urenEerste semesterEerste semester
Beerens Sofie (coördinator) |  Beerens Sofie |  Goossens Dennis |  Henne Jasper
POC PBA ELEKTRONICA-ICT STKA TMMA

Leerdoelen:

(1) De student is in staat de werking van een programma te voorspellen op basis van analyse van de C-code.

(2) De student visualiseert de werking van een programma aan de hand van flow charts.

(3) De student verdeelt de opdracht in deelproblemen.

(5) De student zet een opdracht om in een algoritme.

(6) De student maakt de juiste keuzes voor datastructuren, datatypes, het gebruik van functies en parameters.

(7) De student programmeert het algoritme met behulp van C-code.

(8) De student hanteert de correcte programmeermethoden.

(9) De student verifieert de werking van het programma t.o.v. de vereisten van de opdracht.

 

Geen

Onderwijsleeractiviteiten

2 sp. C Programming Fundamentals: Theory (B-TM-YT5883)

2 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College36 urenEerste semesterEerste semester
Beerens Sofie
POC PBA ELEKTRONICA-ICT STKA TMMA

- Algemene basisprincipes van het programmeren
- Eenvoudige programma's in C: constanten en variabelen, operatoren, eenvoudige invoer en uitvoer, controle structuren, C standaard functies, eigen functies maken
- Statische datastructuren: arrays, arrays van strings, meerdimensionale arrays, structures
- Bit operaties
- Pointers
- Compilatie en syntax controle: compilatieproces, de preprocessor, header files
- Bestanden lezen en schrijven
- Dynamisch geheugen beheer

Cursustekst

Slides op het Thomas More LMS (Learning Management System)

Boekreferentie: C How To Program international editon, Deitel & Deitel.

De cursustekst is in het Engels maar de onderwijstaal is Nederlands.

4 sp. C Programming Fundamentals: Lab (B-TM-YT5884)

4 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum24 urenEerste semesterEerste semester
Beerens Sofie |  Goossens Dennis |  Henne Jasper
POC PBA ELEKTRONICA-ICT STKA TMMA

In elke zitting worden een aantal thema's uit de theorie ingeoefend aan de hand van kleine programeer oefeningen.

Bij elke labo zitting moeten een aantal vooraf aangeduide oefeningen ter controle worden ingeleverd.

Het niet of laattijdig inleveren van de gevraagde oefeningen leidt tot een lager puntentotaal op het labo examen.

Cursustekst

Slides op het Thomas More LMS (Learning Management System)

De cusustekst is in het Engels, maar de onderwijstaal is Nederlands.

Er worden oefeningen gemaakt in het labo op PC.

Evaluatieactiviteiten

C Programming Fundamentals (B-TM-YT7662)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
YT5883 - C Programming Fundamentals: Theory
YT5884 - C Programming Fundamentals: Lab

Theory:

Schriftelijk examen: 100%
Dit examen is gesloten boek, dus zonder gebruik van externe middelen en cursusmateriaal.
Het theorie examen toetst de kennis van en het verworven inzicht in de programmeertaal C.


Lab:

- Praktijkexamen: 70%
De student gebruikt voor dit examen een PC van de school. De student moet voor een opdracht een passend algoritme bepalen, dit algoritme vertalen in een C programma gebruik makend van de aangeleerde programmeer methoden en het geschreven programma testen.
Dit examen is gesloten boek, dus zonder gebruik van externe middelen en cursusmateriaal.

- Praktijktest (november): 30%
De student gebruikt voor deze test een PC van de school. De student moet voor een opdracht een passend algoritme bepalen, dit algoritme vertalen in een C programma gebruik makend van de aangeleerde programmeer methoden en het geschreven programma testen.
Dit examen is gesloten boek, dus zonder gebruik van externe middelen en cursusmateriaal.

- Ingediende oefeningen tijdens de labo zittingen:
Bij elke labo zitting moeten een aantal vooraf aangeduide oefeningen ter controle worden ingeleverd. Het niet of laattijdig inleveren van de gevraagde oefeningen leidt tot een lager puntentotaal op het labo examen.

 

Het opleidingsonderdeel wordt geëvalueerd aan de hand van 2 evaluatie-activiteiten, zijnde een theorie examen en een labo examen. Elke evaluatie-activiteit evalueert afzonderlijke leerdoelen. Het theorie examen evalueert de leerdoelen (1) en (2). Het labo examen de leerdoelen (3) - (9). Indien de student op één van de evaluatie-activiteiten een score behaalt van <7 dan kan de student maximaal 9/20 behalen voor het volledige opleidingsonderdeel.

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • YT5883 - C Programming Fundamentals: Theory (binnen academiejaar)
  • YT5884 - C Programming Fundamentals: Lab (binnen academiejaar)

Theory

schriftelijk examen: 100%
Dit examen is gesloten boek, dus zonder gebruik van externe middelen en cursusmateriaal.
Het theorie examen toetst de kennis van en het verworven inzicht in de programmeertaal C.
 

Lab

praktijkexamen: 100%
De student gebruikt voor dit examen een PC van de school. De student moet voor een opdracht een passend algoritme bepalen, dit algoritme vertalen in een C programma gebruik makend van de aangeleerde programmeer methoden en het geschreven programma testen.
Dit examen is gesloten boek, dus zonder gebruik van externe middelen en cursusmateriaal.

De punten van de partiële evaluatie en eventuele minpunten als gevolg van het niet of laattijdig inleveren van labo opdrachten, tellen niet meer mee voor het herexamen.