Object Oriented Programming (B-TM-YT0712)
Doelstellingen
Leerdoelen
(1) De student kan de grote principes van object georiënteerd programmeren beschrijven
(2) De student kan de verschillende principes toepassen in een opdracht
(3) De student analyseert het probleem en vertaalt dit naar een programma structuur en bijhorende algoritmes
(4) De student zet de structuur om in een programma met behulp van C++ code
(5) De student zet de algoritmes om in het programma met behulp van C++ code
(6) De student verifieert de werking van het programma t.o.v. de vereisten van de opdracht
Begintermen
De student moet het opleidingsonderdeel C Programming Fundamental in het eerste jaar gevolgd hebben.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor Elektronica-ICT (Sint-Katelijne-Waver) (Elektronica: Embedded Software) 180 sp.
- Bachelor Elektronica-ICT (Sint-Katelijne-Waver) (ICT: Application Development) 180 sp.
- Bachelor Elektronica-ICT (Sint-Katelijne-Waver) (ICT: Applied Artificial Intelligence) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Object Oriented Programming: Theory (B-TM-YT5984)
Inhoud
Leren object georiënteerd programmeren met behulp van C++.
De volgende thema's worden besproken:
UML
Klassen, objecten
Basis C++ functies (bv. cout, cin, ...)
Arrays & vectors
Pointers
Operator overloading
Overerving
Polymorfisme
File processing
Foutmeldingen en het afhandelen hiervan
Standaard bibliotheek
Studiemateriaal
Presentaties gebruikt in de les
Optioneel:
C++: How to program
3 sp. Object Oriented Programming: Lab (B-TM-YT5985)
Inhoud
Oefeningen op de computer over de geziene leerstof tijdens de theorieles.
Project waarin alle principes van object oriented programming aan bod komen.
Studiemateriaal
De presentaties gezien tijdens de les.
Optioneel:
C++: How to program
Andere referentiewerken rond C++
Toelichting werkvorm
De studenten maken een project tijdens de labolessen waarbij begonnen wordt met het maken van een use case en een klassediagramma.
Hierna wordt de eigenlijke code geschreven om dit project tot een goed einde te brengen.
Wekelijks worden extra principes van object oriented programming toegevoegd aan het project, zodat volwaardige software ontstaat.
Evaluatieactiviteiten
Object oriented programming (B-TM-YT7712)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
YT5984 - Object Oriented Programming: Theory | |
YT5985 - Object Oriented Programming: Lab |
Object oriented programming Theorie
Schriftelijk examen: 100%
Een gesloten boek examen waarbij wordt gepeild naar de kennis over algemene principes van object oriented programming. Ook worden enkele meer gedetailleerde vragen gesteld.
Object oriented programming Labo
Ontwerp/Product: 100%
Tijdens de laatste week van het semester wordt gekeken naar de werking van het gemaakte project en worden enkele vragen gesteld over de geschreven code.
Het opleidingsonderdeel wordt geëvalueerd aan de hand van 2 evaluatie-activiteiten, zijnde een theorie examen en een labo examen. Elke evaluatie-activiteit evalueert afzonderlijke leerdoelen. Het theorie examen evalueert de leerdoelen (1) - (3). Het labo examen de leerdoelen (3) - (6). Indien de student op één van de evaluatie-activiteiten een score behaalt van <7 dan kan de student maximaal 9/20 behalen voor het volledige opleidingsonderdeel.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- YT5984 - Object Oriented Programming: Theory (binnen academiejaar)
- YT5985 - Object Oriented Programming: Lab (binnen academiejaar)
Object oriented programming Theorie
Schriftelijk examen: 100%
Een gesloten boek examen waarbij wordt gepeild naar de kennis over algemene principes van object oriented programming. Ook worden enkele meer gedetailleerde vragen gesteld.
Object oriented programming Labo
Ontwerp/Product: 100%
Tijdens de laatste week van het semester wordt gekeken naar de werking van het gemaakte project en worden enkele vragen gesteld over de geschreven code.
Het opleidingsonderdeel wordt geëvalueerd aan de hand van 2 evaluatie-activiteiten, zijnde een theorie examen en een labo examen. Elke evaluatie-activiteit evalueert afzonderlijke leerdoelen. Het theorie examen evalueert de leerdoelen (1) - (3). Het labo examen de leerdoelen (3) - (6). Indien de student op één van de evaluatie-activiteiten een score behaalt van <7 dan kan de student maximaal 9/20 behalen voor het volledige opleidingsonderdeel.