Object Oriented Programming (B-TM-YT0712)

6 studiepuntenNederlands54 urenEerste semesterEerste semester
Struyf Lars (coördinator) |  Struyf Lars
POC PBA ELEKTRONICA-ICT STKA TMMA

Leerdoelen

(1) De student kan de grote principes van object georiënteerd programmeren beschrijven

(2) De student kan de verschillende principes toepassen in een opdracht

(3) De student analyseert het probleem en vertaalt dit naar een programma structuur en bijhorende algoritmes

(4) De student zet de structuur om in een programma met behulp van C++ code

(5) De student zet de algoritmes om in het programma met behulp van C++ code

(6) De student verifieert de werking van het programma t.o.v. de vereisten van de opdracht

De student moet het opleidingsonderdeel C Programming Fundamental in het eerste jaar gevolgd hebben.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Object Oriented Programming: Theory (B-TM-YT5984)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College24 urenEerste semesterEerste semester
Struyf Lars
POC PBA ELEKTRONICA-ICT STKA TMMA

Leren object georiënteerd programmeren met behulp van C++.

De volgende thema's worden besproken:

UML

Klassen, objecten

Basis C++ functies (bv. cout, cin, ...)

Arrays & vectors

Pointers

Operator overloading

Overerving

Polymorfisme

File processing

Foutmeldingen en het afhandelen hiervan

Standaard bibliotheek

Presentaties gebruikt in de les

Optioneel:

C++: How to program

3 sp. Object Oriented Programming: Lab (B-TM-YT5985)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Opdracht30 urenEerste semesterEerste semester
Struyf Lars
POC PBA ELEKTRONICA-ICT STKA TMMA

Oefeningen op de computer over de geziene leerstof tijdens de theorieles.

Project waarin alle principes van object oriented programming aan bod komen.

De presentaties gezien tijdens de les.

Optioneel:

C++: How to program

Andere referentiewerken rond C++

 

De studenten maken een project tijdens de labolessen waarbij begonnen wordt met het maken van een use case en een klassediagramma.

Hierna wordt de eigenlijke code geschreven om dit project tot een goed einde te brengen.

Wekelijks worden extra principes van object oriented programming toegevoegd aan het project, zodat volwaardige software ontstaat.

Evaluatieactiviteiten

Object oriented programming (B-TM-YT7712)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Ontwerp/Product
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal
YT5984 - Object Oriented Programming: Theory
YT5985 - Object Oriented Programming: Lab

Object oriented programming Theorie

Schriftelijk examen: 100%
Een gesloten boek examen waarbij wordt gepeild naar de kennis over algemene principes van object oriented programming. Ook worden enkele meer gedetailleerde vragen gesteld.


Object oriented programming Labo

Ontwerp/Product: 100%
Tijdens de laatste week van het semester wordt gekeken naar de werking van het gemaakte project en worden enkele vragen gesteld over de geschreven code.

Het opleidingsonderdeel wordt geëvalueerd aan de hand van 2 evaluatie-activiteiten, zijnde een theorie examen en een labo examen. Elke evaluatie-activiteit evalueert afzonderlijke leerdoelen. Het theorie examen evalueert de leerdoelen (1) - (3). Het labo examen de leerdoelen (3) - (6). Indien de student op één van de evaluatie-activiteiten een score behaalt van <7 dan kan de student maximaal 9/20 behalen voor het volledige opleidingsonderdeel.​

Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:

  • YT5984 - Object Oriented Programming: Theory (binnen academiejaar)
  • YT5985 - Object Oriented Programming: Lab (binnen academiejaar)

Object oriented programming Theorie

Schriftelijk examen: 100%
Een gesloten boek examen waarbij wordt gepeild naar de kennis over algemene principes van object oriented programming. Ook worden enkele meer gedetailleerde vragen gesteld.

Object oriented programming Labo

Ontwerp/Product: 100%
Tijdens de laatste week van het semester wordt gekeken naar de werking van het gemaakte project en worden enkele vragen gesteld over de geschreven code.

Het opleidingsonderdeel wordt geëvalueerd aan de hand van 2 evaluatie-activiteiten, zijnde een theorie examen en een labo examen. Elke evaluatie-activiteit evalueert afzonderlijke leerdoelen. Het theorie examen evalueert de leerdoelen (1) - (3). Het labo examen de leerdoelen (3) - (6). Indien de student op één van de evaluatie-activiteiten een score behaalt van <7 dan kan de student maximaal 9/20 behalen voor het volledige opleidingsonderdeel.​