Ethiek (B-TM-YP0207)

Doelstellingen
The goal of all learning has to be to be a better human being.”
De cursus reikt denkgereedschappen aan, stelt lastige vragen, daagt uit met als uiteindelijk doel een betere professional en een beter mens te worden.
De student schetst het belang van een professionele ethiek. Hij gebruikt de aangereikte bouwstenen om een eigen moreel kompas te creëren. Zo ontwikkelt hij alle kennis en vaardigheden om uit te groeien tot een integere professional
- ETH7De studenten leren kritisch te kijken naar de ethische en maatschappelijke aspecten van de informaticatechnologie en het gebruik van sociale media;
- ETH2De studenten leren om te gaan met concrete ethische kwesties (voornamelijk cases uit de wereld van XD) en hebben kennis van de regels van professionele ethiek.
- ETH3De studenten geven blijk van een verantwoordelijke en (zelf)kritische houding tegenover eigen werk en dat van anderen.
- ETH4De studenten zijn in staat om aan de hand van in het beroep gebruikelijke criteria en deontologie hun eigen werk te verdedigen en het werk van anderen te beoordelen.
- ETH1De studenten zijn vertrouwd met ethische begrippen en kunnen verschillende ethische visies plaatsen in hun context en analyseren ook hun eigen positie in dit geheel.
- ETH6De studenten beheersen de kennis en de vaardigheden om zelf een integer professional te worden
- ETH 5De studenten kunnen cases vanuit verschillende invalshoeken/opvattingen en standpunten analyseren en zijn zich bewust van hun eigen referentiekader en veronderstellingen. De studenten kunnen tot een eigen gefundeerd oordeel komen, rekening houdend met verschillende betrokkenen, beginselen, consequenties en neveneffecten. De studenten kunnen dit standpunt grondig argumenteren op basis van goed onderbouwde criteria en degelijke argumenten.l
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
YP0912 : Ethics
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Ethiek (B-TM-YP5207)




Inhoud
- Wat is ethiek en waarom moet je daarmee bezig zijn?
- Verschillende ethische brillen om naar een probleem te kijken.
- Ethisch probleem analyseren: methode en stappenplan.
- Bouwen aan een duurzame wereld: diverse, inclusieve en ethische design en development
- Ethisch en verbindend communiceren
- Belangrijke ethische principes onder druk: Waarheid/ Vrijheid/ privacy/ verantwoordelijkheid/...
- Ethiek in de Digitale Wereld
- Privacy en Gegevensbescherming
- Cybersecurity en ethisch hacken
- Ethische Kwesties bij Kunstmatige Intelligentie
- Ethische kwesties bij sociale Media en Digitale Communicatie
- Intellectueel Eigendom en Digitale Content
- Digitale Democratie en Participatie
- Technologie en Maatschappelijke Verantwoordelijkheid
- Toekomst van Digitale Ethiek
Studiemateriaal
Studiekost: niet van toepassing (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
Verplicht studiemateriaal:
- PPT en aangereikte documenten van de les, aangevuld met eigen notities
- zie alle info op canvas
Toelichting werkvorm
De cursus bestaat uit 3 lesuren per week.
Eén uur waarin de theorie uitgelegd wordt. Dit wordt aangeboden volgens het principe van flipped classroom.
Nadien volgt er 2 uur werkcollege met opdrachten, discussies, cases waarin de theorie concreet verwerkt wordt.
Komt ook voor in andere opleidingsonderdelen
Evaluatieactiviteiten
Ethiek (B-TM-YP7207)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Permanente evaluatie 40%.
- 30% Verschillende opdrachten al dan niet gelinkt aan de werkcolleges.
- 10% voor het fellowship en community engagement (community day is een must!)
Schriftelijk examen: 60%
Een combinatie van meerkeuzevragen/ open vragen. Kennis en toepassingen
Case uitwerken
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Verhouding blijft idem als in 1ste zit:
Permanente evaluatie 40%.
Schriftelijk examen: 60%