Psychodiagnostiek 1+2 A&O (B-TM-YW0016)

6 studiepuntenNederlands2 urenEerste semesterEerste semester
Decoster Jeroen (coördinator) |  Decoster Jeroen |  Van Looveren Pascale
POC PBA TOEGEPASTE PSYCHOLOGIE ANTW TMMA

A. Inhoud

Psychodiagnostiek verwijst naar een kritisch denk- en besluitvormingsproces waarbij psychologisch consulenten op systematische wijze informatie verzamelen, analyseren en wetenschappelijk onderbouwd toetsen om te komen tot een weloverwogen besluit. Dit besluit kan een begeleiding inhouden en/of een concreet advies voor een cliënten/cliëntsystemen of opdrachtgevers. Het besluitvormingsproces is uitgewerkt in het psychodiagnostisch procesmodel (Debeer et al., 2015) en heeft tot doel de psychodiagnosticus te ondersteunen in het leveren van kwaliteitsvol psychologisch werk. In dit opleidingsonderdeel doorlopen we alle stappen van het model binnen de brede psychosociale hulpverlening in de sector van de arbeids- en organisatiepsychologie. Daarnaast passen we het model ook toe op het kwaliteitsvol uitvoeren van assessment van kandidaten in werving en selectie. Studenten maken verder ook kennis met de recent ontwikkelde digitale versie van de CoVaT-CHC cognitieve vaardigheidstest. Daarnaast komen nog enkele praktijkrelevante psychodiagnostische thema’s aan bod en wordt er een toelichting gegeven over belangrijke ethische en deontologische aspecten in het psychodiagnostisch handelen.

 

B. Doelstellingen

Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de volgende beroepsrol van een psychologisch consulent: psychodiagnosticus.

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel zijn studenten in staat om:

  • het CHC-intelligentiemodel en het belang ervan voor de psychodiagnostische praktijk uit te leggen en toe te passen;
  • de rol en het belang van de psychodiagnostiek toe te lichten en mogelijke foutenbronnen in het psychodiagnostisch handelen te herkennen;
  • de belangrijkste voorwaarden van kwaliteitsvolle psychodiagnostiek te verwoorden en de link te leggen tussen psychodiagnostiek en de empirische cyclus;
  • de uitgangspunten van het psychodiagnostisch procesmodel uit te leggen;
  • uit te leggen wat psychodiagnostiek inhoudt in de psychologische praktijk en de inhoud van de verschillende stappen in het psychodiagnostisch procesmodel vanuit een interventiegericht denkkader te beschrijven;
  • de richtlijnen voor het formuleren en toetsen van hypothesen te verwoorden en toe te passen in een casus;
  • de kenmerken en voorwaarden relevant voor de selectie van psychodiagnostische instrumenten en methodieken op te sommen en toe te lichten en te beschrijven hoe een psychodiagnosticus een geschikt psychodiagnostisch meetinstrument en/of methodiek kiest;
  • toe te lichten welke transformaties nodig zijn om testresultaten te interpreteren en betekenis te geven aan de hand van normgroepen. Studenten zijn ook in staat om deze transformaties correct toe te passen en te berekenen;
  • de theorie m.b.t. betrouwbaarheid en betrouwbaarheidsintervallen toe te lichten en correct te gebruiken bij het berekenen en interpreteren van betrouwbaarheidsintervallen;
  • de belangrijkste psychometrische kwaliteitsaspecten in de psychodiagnostiek (COTAN) uit te leggen en toe te passen;
  • de richtlijnen voor een functionele psychologische verslaggeving te verwoorden;
  • te beargumenteren in welke situaties een assessment van de persoonlijkheid zinvol is en aan te geven welke problemen er kunnen optreden bij persoonlijkheidsassessment;
  • uit te leggen wat faire en cultuurbewuste psychodiagnostiek concreet betekent en waarom dit belangrijk is in de psychologische praktijk;
  • met concrete voorbeelden aan te geven hoe de psychologisch consulent faire psychodiagnostiek toepast zowel binnen de A&O-psychosociale hulpverlening als bij A&O-assessment voor werving & selectie;
  • uit te leggen hoe een correcte, gestandaardiseerde afname van de gedigitaliseerde versie van de CoVaT-CHC dient te verlopen en hun rol als professional tijdens (het begeleiden van) de afname beschrijven;
  • op een ethisch-deontologisch verantwoorde manier te handelen in psychodiagnostische praktijksituaties;
  • de verschillende aspecten betreffende de beroepsethiek/deontologie van een psychodiagnosticus aan te geven en toe te passen in praktijkcasussen.


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
YW0018 : Selectie

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Y01628 : Psychodiagnostiek 1+2 A&O
Y02509 : Psychodiagnostiek 1+2 A&O (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Psychodiagnostiek 1+2 A&O (B-TM-YW5016)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College2 urenEerste semesterEerste semester
Decoster Jeroen |  Van Looveren Pascale
POC PBA TOEGEPASTE PSYCHOLOGIE ANTW TMMA

In het opleidingsonderdeel Psychodiagnostiek 1+2 A&O leren studenten op een transparante en wetenschappelijk verantwoorde wijze psychodiagnostiek toe te passen binnen het A&O-werkveld. Vanuit de rol van psychodiagnosticus worden tevens linken gelegd met de rol van talentontwikkelaar en moderne professional in de praktijk van een psychologisch consulent. In dit opleidingsonderdeel komen de volgende inhouden aan bod:

  • Belang van psychodiagnostiek. We besteden expliciet aandacht aan het belang en de kwaliteit van psychodiagnostiek in de praktijk van een psychologisch consulent en mogelijke bronnen die deze kwaliteit kunnen beïnvloeden.
  • Intelligentietheorie & praktijk. We zoomen in op de huidige theorie rond intelligentie (CHC-model) en hoe intelligentie-onderzoek in de huidige A&O-psychologische praktijk wordt toegepast. Je krijgt inzicht in wat een correcte, gestandaardiseerde afname van de digitale versie van de CoVaT-CHC inhoudt.
  • Het psychodiagnostisch procesmodel. Hier doorlopen we systematisch het psychodiagnostisch procesmodel en haar uitgangspunten. Alle fasen van het psychodiagnostisch procesmodel worden concreet toegepast aan de hand van een casus.  
  • Psychodiagnostische instrumenten. We lichten toe op welke manier de psychodiagnosticus instrumenten en methodieken op een wetenschappelijk verantwoorde wijze gebruikt in het psychodiagnostisch procesmodel. Hierbij is een psychometrisch luik onontbeerlijk. Het gebruik van getransformeerde scores voor de interpretatie van testresultaten en het belang van betrouwbaarheid en betrouwbaarheidsintervallen bij testinstrumenten worden toegelicht en ingeoefend.
  • Psychodiagnostisch procesmodel voor werving & selectie. Hier behandelen we stapsgewijs hoe werving en selectie verloopt wanneer we gebruik maken van het psychodiagnostisch procesmodel.
  • Kwaliteit van de psychodiagnostiek. Hier behandelen we de kwaliteitscriteria die van belang zijn binnen de psychodiagnostiek. We bekijken de belangrijkste psychometrische kwaliteitsaspecten in de psychodiagnostiek en geven richtlijnen voor het formuleren en toetsen van hypothesen en voor rapportering en verslaggeving.
  • Actuele thema’s binnen de A&O-psychodiagnostiek. Hier bespreken we actuele thema’s binnen de psychodiagnostiek zoals bijvoorbeeld de huidige toepassingen van persoonlijkheidsdiagnostiek in A&O-assessment. 
  • Faire psychodiagnostiek. Aansluitend bij de kwaliteit van psychodiagnostiek gaan we verder in op hoe een psychodiagnosticus faire en cultuurbewuste psychodiagnostiek in de praktijk van het A&O-psychologisch werkveld kan verrichten.
  • Ethisch-deontologische aspecten in de A&O-psychodiagnostiek. Hier worden de belangrijkste ethische en deontologische aspecten in de psychodiagnostiek behandeld die van belang zijn binnen de A&O-psychosociale hulpverlening en binnen A&O-assessment voor werving & selectie.

Studiekost: 26-50 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

Verplicht studiemateriaal 

  • Tierens, M. & Bernaerts, I. (2024). Psychodiagnostiek ontcijferd. Een praktische benadering voor professionals. Gent: OWL press.
  • Cursusmateriaal op Canvas.

Theorie wordt verworven via zelfstudie. Het zelfstudiepakket wordt verduidelijkt tijdens de opstart- en de afrondsessie.

Alle actuele communicatie (deadlines, werkvormen, examen, aantal lesuren, inroostering…) verloopt via de Canvasruimte van dit opleidingsonderdeel, via het studentenportaal, via rooster.thomasmore.be en via examen.thomasmore.be. Aanpassingen omwille van eventuele overmacht vinden studenten via bovengenoemde kanalen.

Evaluatieactiviteiten

Psychodiagnostiek 1+2 A&O (B-TM-YW7016)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Formularium, Rekenmachine

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Eerste examenkans: examenperiode januari

De evaluatie bestaat uit één evaluatieactiviteit, namelijk een schriftelijk, gesloten boek examen met open vragen (100%). In welke mate de studenten de vooropgestelde doelstellingen van het opleidingsonderdeel hebben behaald, wordt geëvalueerd via kennis-, toepassings-, en inzichtsvragen. Er mag gebruik gemaakt worden van een eenvoudige rekenmachine (geen mogelijkheid tot opslaan van formules of tekst) en een formularium dat bijgevoegd is aan het examen.

Alle actuele communicatie (deadlines, werkvormen, examen, aantal lesuren, inroostering…) verloopt via de Canvasruimte van dit opleidingsonderdeel, via het studentenportaal, via rooster.thomasmore.be en via examen.thomasmore.be. Aanpassingen omwille van eventuele overmacht vinden studenten via bovengenoemde kanalen.

 

Examencontract

Idem aan eerste en tweede examenkans.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Tweede examenkans: examenperiode augustus/september

Idem aan eerste examenkans.

Alle actuele communicatie (deadlines, werkvormen, examen, aantal lesuren, inroostering…) verloopt via de Canvasruimte van dit opleidingsonderdeel, via het studentenportaal, via rooster.thomasmore.be en via examen.thomasmore.be. Aanpassingen omwille van eventuele overmacht vinden studenten via bovengenoemde kanalen.