Business basics (B-TM-YW0020)
Doelstellingen
A. Inhoud
‘Business basics’ heeft tot doel studenten inzicht te geven in het reilen en zeilen van (kleine, middelgrote en grote) ondernemingen. Studenten maken tijdens de colleges kennis met de verschillende aspecten van bedrijfsmanagement.
B. Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de volgende beroepsrol van een psychologisch consulent HRM: partner van de business die kritisch kijkt naar de organisatie en haar bredere context en synergiën zoekt om organisatiedoelstellingen en ontplooiingskansen voor medewerkers in balans te brengen.
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel zijn de studenten in staat om:
* het verschil in aansprakelijkheid tussen de eenmanszaak en de BV/NV in eigen woorden toe te lichten.
* de verschillen en gelijkenissen tussen een B2B en een B2C bedrijf op te sommen en te kunnen toelichten op basis van een voorbeeld.
* de verschillen tussen private en publieke organisaties duidelijk te maken vanuit een HR-perspectief (o.a. extralegale voordelen, jobzekerheid, vakantiedagen, …).
* in eigen woorden het begrip ‘stakeholder’ te omschrijven en voorbeelden te geven van stakeholders
* te verklaren welke doelstellingen in organisaties bestaan, hoe doelstellingen kunnen worden ingedeeld en hoe doelstellingen in een organisatie kunnen ontstaan.
* de kenmerken van goede doelstellingen op te sommen en de beperkingen, functies, nadelen en voordelen van (slechte/goede) doelstellingen toe te lichten (op basis van een voorbeeld).
* de verschillende fasen van het managementproces op te sommen en de onderlinge verbanden te verduidelijken.
* de taken, vereiste vaardigheden van managers, bronnen van macht, aandachtsgebieden van top-, lager- en middenmanagement op te sommen en te duiden.
* op basis van voorbeelden de verschillende soorten management te analyseren en te koppelen aan de vereiste conceptuele, menselijke en technische vaardigheden.
* de verschillende structuurkenmerken en structurerende kenmerken van organisaties op te sommen, te verduidelijken op basis van een voorbeeld en de voordelen en de nadelen van beide kenmerken te bespreken.
* de verschillende stappen in de concurrentieanalyse op te sommen en te verduidelijken door middel van voorbeelden.
* de concurrentie-rendabiliteitskromme van Daems en Douma te tekenen en toe te passen.
* de vier elementen die de concurrentie-rendabiliteitskromme beïnvloeden te verklaren en toe te passen op basis van voorbeelden.
* de functies van segmentatie in het kader van een concurrentieanalyse op te sommen, toe te passen en te verduidelijken op basis van een voorbeeld.
* het vijfkrachtenmodel van Porter in eigen woorden weer te geven en toe te passen op basis van een zelf gekozen voorbeeld.
* het begrip bedrijfsstrategie te definiëren, de verschillende componenten in eigen woorden te verklaren en een typologie van bedrijfsstrategieën op te stellen.
* de groeistrategieën volgens Ansoff op te sommen, toe te lichten, te duiden en toe te passen op basis van gevalstudies.
* de Boston Consulting Group Matrix te verduidelijken, te berekenen en toe te passen op voorbeelden.
* de verschillende fasen van het strategisch proces op te sommen, toe te lichten en te verduidelijken door middel van een voorbeeld.
* de gelijkenissen en verschillen tussen de lagekostenstrategie van Porter, de differentiestrategie van Porter en de strategie volgens Chan op te sommen, te verklaren en te duiden door middel van voorbeelden.
* verschillende differentiatiebasissen op te sommen, te herkennen en toe te passen op gevalstudies.
* het verschil tussen concurrentieverminderende strategieën en positieverbeterende strategieën te duiden.
* de verschillende elementen van de actiefzijde en de passiefzijde van de balans en de kosten- en opbrengstenrekeningen van de resultatenrekening op te sommen en toe te lichten op basis van een voorbeeld.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Y01116 : Business basics
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor Toegepaste Psychologie: afstudeerrichting Arbeids- en Organisatiepsychologie - Werktraject (Antwerpen) (Arbeids- en Organisatiepsychologie) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Business basics (B-TM-YW5020)
Inhoud
(1) Organisaties: definitie en typologie
Er wordt aandacht besteed aan de volgende thema’s: (a) definiëring van organisaties; (b) typologie van organisaties (economische activiteit - identiteit van de eigenaar - doel van de organisatie - juridisch statuut van de organisatie (eenmanszaak versus BV en NV (inclusief onderlinge verschillen en impact op de aansprakelijkheid) - omvang van de organisatie - officiële activiteit – al dan niet hebben van een beursnotering - marktstructuur (definitie, B2B en B2C, segmentatie van markten); (c) stakeholders: definitie, typologie, stakeholderinstrumenten, stakeholdermanagement en stakeholderinstrumenten.
(2) Inleiding tot het management
Er wordt aandacht besteed aan de volgende thema’s: (a) definitie van management; (b) typologie van managers; (c) vaardigheden van managers (conceptuele, menselijke en technische vaardigheden); (d) taken van managers (descriptieve en normatieve managementtaken - plannen, organiseren, controleren en leiding geven (inclusief doelen, functies van doelen, continuïteitskring, gevaren van doelstellingen, kenmerken van goede doelstellingen, stijlen van besluitvorming)); (e) omgeving van het management en interactie met ondernemingen (PEST-analyse, soorten omgevingen, kenmerken van omgevingen, de invloed van concurrentie door middel van het vijfkrachtenmodel van Porter en concurrentiemodel van Daems en Douma, strategische en structurele toetredingsbelemmeringen).
(3) Organisatiestructuur
Er wordt aandacht besteed aan (a) horizontale structuurkenmerken (vormen van departementalisatie); (b) verticale structuurkenmerken; (c) structurerende kenmerken van een organisatie (of coördinatiemechanismen); (d) platte en steile organisatiestructuren (onderscheidende kenmerken en bedrijfsrelevantie).
(4) Plannen, leidinggeven en controleren
Hier wordt stilgestaan bij de volgende managementtaken: (a) wat is plannen, soorten plannen, interactie tussen plannen en managementniveaus, kenmerken van plannen; (b) leidinggeven: omschrijving, soorten, bronnen van macht van leiders, persoonlijkheidskenmerken van succesvolle leiders; (c) controleren: definitie en het controleproces.
(5) Strategisch management
Er wordt aandacht besteed aan de volgende thema’s: (a) definitie, soorten, onderlinge relatie, strategisch proces en strategische inhoud; (b) de bedrijfs- of ondernemingsstrategie (5 P’s van strategie, de visie van Mintzberg op strategie, Boston Consulting Group Matrix, GE/McKinsy matrix, desinvestering); (c) de groeistrategie van Ansoff; (d) concurrentiestrategie (strategic competitive advantage, blue en red ocean strategie, lagekostenstrategie, differentiatiestrategie, differentiatiebasissen, concurrentiestrategie volgens Treacy en Wiersema); (e) concurrentieverminderende strategie (allianties, fusies, overnames, joint ventures, kartels, verbonden beheersstructuren); (f) internationaliseringsstrategie (argumenten en mogelijkheden).
(6) Resultaatbeoordeling
De volgende thema’s komen aan bod: (a) balans van de onderneming: definitie, samenstelling, gedetailleerde bespreking van activa, gedetailleerde bespreking van passiva, aandachtspunten bij het lezen van de balans (solvabiliteit en liquiditeit); (b) resultatenrekening: definitie, samenstelling, gedetailleerde bespreking van de elementen van de resultatenrekening en (c) liquiditeitsplan.
Studiemateriaal
A. Verplicht studiemateriaal
De volgende leermiddelen maken integraal deel uit van dit opleidingsonderdeel:
Slides
Benijts, T. (2024). Cursus Business Basics. Antwerpen
B. Aanbevolen studiemateriaal
Valkeneers, G., Mestdagh, S. & Benijts, T. (2024). Gedrag in organisaties. Tielt: Lannoo campus.
Toelichting werkvorm
Theorie wordt verworven via zelfstudie. Het zelfstudiepakket wordt verduidelijkt tijdens de opstart- en de afrondsessie. De docent is tijdens het proces bereikbaar via tim.benijts@thomasmore.be.
Alle actuele communicatie (deadlines, werkvormen, examen, aantal lesuren, inroostering,…) verloopt via de Canvasruimte van dit opleidingsonderdeel, via studentenportaal, via rooster.thomasmore.be en via examen.thomasmore.be. Aanpassingen omwille van eventuele overmacht vinden studenten via bovengenoemde kanalen.
Evaluatieactiviteiten
Business basics (B-TM-YW7020)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
1ste examenkans: Examenperiode juni
De evaluatie bestaat uit een schriftelijk gesloten boek examen met open vragen (100% van de punten). Studenten mogen gebruik maken van een eenvoudig rekentoestel.
Alle actuele communicatie (deadlines, werkvormen, examen, aantal lesuren, inroostering,…) verloopt via de Canvasruimte van dit opleidingsonderdeel, via het studentenportaal, via rooster.thomasmore.be en via examen.thomasmore.be. Aanpassingen omwille van eventuele overmacht vinden studenten via bovengenoemde kanalen.
2de examenkans: examenperiode augustus/september
Idem aan 1ste examenkans.
Examencontract
Idem aan 1ste examenkans.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Tweede examenkans: examenperiode augustus/september
Idem aan eerste examenkans.