Dit is een voorlopige versie. Definitieve versie vanaf 15/07/2025.

Digitale psychologie (B-TM-Y03463)

3 studiepuntenNederlands24 urenTweede semesterTweede semester
De Witte Nele (coördinator) |  De Witte Nele |  Van Assche Eva
POC PBA TOEGEPASTE PSYCHOLOGIE ANTW TMMA

A. Inhoud 

Technologie speelt in toenemende mate een prominente rol in alle aspecten van ons dagelijks leven. Ook op het vlak van de geestelijke gezondheid kan technologie van belang zijn. Dit opleidingsonderdeel biedt een brede introductie in het domein van de interactie tussen psychologie en technologie, waarbij drie grote thema's aan bod komen. Ten eerste geven we een praktijkgericht overzicht van digitale en technologische ontwikkelingen die diagnostiek, counseling en gedragsverandering kunnen ondersteunen. Ten tweede bespreken we de kwaliteit van digitale hulpverlening en hoe je die op een optimale manier kan inzetten in de praktijk. Tot slot gaan we in op belangrijke uitdagingen die technologie meebrengt voor de samenleving.


B. Doelstellingen 

Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de volgende beroepsrollen van een psychologisch consulent: psychodiagnosticus, counselor, coach, trainer en moderne professional.

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel zijn studenten in staat om:

  • inzicht te hebben in de bestaande technologische mogelijkheden voor psychologische diagnose, onderzoek, begeleiding en gedragsverandering (bijv. online consultaties, chathulp, smartphone applicaties). Studenten weten hoe efficiënt en effectief technologie met relevantie voor toekomstige psychologisch consulenten is.
  • kritisch te evalueren of technologie een zinvolle toevoeging kan zijn in een bepaalde context. Studenten weten ook hoe je nieuwe digitale interventies en processen op een goede manier introduceert op de werkvloer en kunnen cliënten informeren over en motiveren tot het correcte gebruik van technologie.
  • de voordelen van digitale technologie voor de maatschappij en het psychologisch werkveld te herkennen, maar zeker ook de gevaren die technologie met zich mee kan brengen in te schatten (bijv. op vlak van privacy of technologieverslaving).

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
YW0013 : Digitale psychologie

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Digitale psychologie (B-TM-Y53946)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College24 urenTweede semesterTweede semester
De Witte Nele |  Van Assche Eva
POC PBA TOEGEPASTE PSYCHOLOGIE ANTW TMMA

Technologie speelt in toenemende mate een prominente rol in alle aspecten van ons dagelijks leven. Het is dan ook belangrijk om kritisch na te denken over welke plaats technologie kan innemen op vlak van de geestelijke gezondheid. 

Enkele mogelijke vragen in deze context zijn:

  • Kunnen we technologie gebruiken om individuen met psychosociale vragen beter te diagnosticeren en te begeleiden?
  • Wat zijn de onderliggende principes van interventies die gebruik maken van virtual reality?
  • Hoe kan ik op een kwaliteitsvolle manier digitaal contact hebben met een cliënt?
  • Hoe kan ik technologische toepassingen introduceren, zowel bij individuen als in organisaties?
  • Welke bedreigingen kan technologie met zich meebrengen voor (hulpverlening in) onze maatschappij?

 

De hoorcolleges zullen stilstaan bij drie grote thema’s:

Ten eerste wordt een praktijkgericht overzicht gegeven van digitale en technologische ontwikkelingen die diagnostiek, counseling en gedragsverandering kunnen ondersteunen. Er zullen verschillende technologieën worden gedemonstreerd en kritisch geëvalueerd, waarbij bewijs wordt geleverd voor de sterktes, beperkingen en efficiëntie van deze instrumenten als instrumenten voor toekomstig psychologisch consulenten. Meer bepaald bespreken we het potentieel en de beperkingen van specifieke technologische toepassingen, zoals online consultaties, chathulp, smartphone applicaties, websites, wearables, virtual reality, en games voor geestelijke gezondheid.

Ten tweede evalueren we de kwaliteit van digitale hulpverlening en leggen we uit hoe je die op een goede manier kan inzetten in de praktijk. Studenten leren te bepalen of en wanneer technologie een zinvol onderdeel van hun professionele activiteiten kan zijn door enerzijds kritisch te kijken naar de specifieke technologische interventie (bijv. op vlak van evidence-based inhoud of privacy policy) en anderzijds de match tussen technologie en de eigenschappen van de setting en/of cliënt correct in te schatten. We bespreken het potentieel van technologie voor interventies op maat, afgestemd op de behoeften van cliënten en andere gebruikers. Daarnaast gaan we ook in op belangrijke belemmeringen voor adoptie en op het implementatieproces.

Tot slot bespreken we belangrijke uitdagingen die technologie meebrengt voor de samenleving. Voorbeelden van onderwerpen zijn internetverslaving, ethisch gebruik van technologie en de invloed van sociale media.

Binnen dit opleidingsonderdeel zullen ook gastsprekers uitgenodigd worden om hun ervaringen met digitale psychologie te delen.

Studiekost: niet van toepassing (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

Verplicht studiemateriaal

  • Slides van de lessen op Canvas.
  • Bijkomende (Engelstalige) teksten met betrekking tot de thema’s kunnen opgegeven worden in de loop van het academiejaar.
  • Bijkomende (Engelstalige) filmpjes en weblectures met betrekking tot de thema’s kunnen opgegeven worden in de loop van het academiejaar.
  • Eigen nota’s van de hoorcolleges.

De colleges worden in het Nederlands gedoceerd (met uitzondering van maximaal 1 Engelstalige gastspreker). Studenten worden geacht Engelstalige bronnen begrijpend te kunnen lezen.

De lessen worden ingericht als collectieve hoorcolleges (met slides en demo’s).

Alle actuele communicatie (deadlines, werkvormen, examen, aantal lesuren, inroostering,…) verloopt via de Canvasruimte van dit opleidingsonderdeel, via het studentenportaal, via rooster.thomasmore.be en via examen.thomasmore.be. Aanpassingen omwille van eventuele overmacht vinden studenten via bovengenoemde kanalen.

Dit opleidingsonderdeel kan door studenten uit de optie A&O opgenomen worden als keuze opleidingsonderdeel. Omwille van organisatorische redenen is het aantal inschrijvingen voor deze groep van studenten (optie A&O) beperkt en kan het opleidingsonderdeel afgesloten worden voor verdere inschrijvingen (communicatie via het studentenportaal TP student.thomasmore.be). Studenten uit de optie A&O kunnen hun interesse voor dit opleidingsonderdeel aangeven door het aan te duiden in hun individueel studieprogramma (ISP). De datum van aanduiden in het ISP zal daarbij gebruikt worden als selectiecriterium.

Evaluatieactiviteiten

Digitale psychologie (B-TM-Y73463)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Gesloten vragen, Meerkeuzevragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Eerste examenkans: examenperiode juni

Het schriftelijk gesloten boek examen bestaat uit een meerkeuzegedeelte (40%) en open & gesloten vragen (60%). Het meerkeuze gedeelte peilt naar zowel kennis als inzicht. De open en gesloten vragen bestaan zowel uit kennisvragen als inzichts- en toepassingsvragen waarin je kritisch moet nadenken en/of jouw kennis toepast op een korte casus.

Voor het meerkeuzegedeelte wordt er giscorrectie gehanteerd waarbij er 4 antwoordalternatieven gegeven worden waarvan één antwoord juist is. Voor elk foutief antwoord worden 0.33 punten (1/N-1 waarbij N het aantal alternatieven per vraag is) afgetrokken.

Alle actuele communicatie (deadlines, werkvormen, examen, aantal lesuren, inroostering,…) verloopt via de Canvasruimte van dit opleidingsonderdeel, via het studentenportaal, via rooster.thomasmore.be en via examen.thomasmore.be. Aanpassingen omwille van eventuele overmacht vinden studenten via bovengenoemde kanalen.
 

Examencontract
Idem aan eerste examenkans.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Tweede examenkans: examenperiode augustus/september

Idem aan eerste examenkans.

Alle actuele communicatie (deadlines, werkvormen, examen, aantal lesuren, inroostering,…) verloopt via de Canvasruimte van dit opleidingsonderdeel, via het studentenportaal, via rooster.thomasmore.be en via examen.thomasmore.be. Aanpassingen omwille van eventuele overmacht vinden studenten via bovengenoemde kanalen