Fashion Retail Management (B-TM-YB1430)

Doelstellingen
Het vak “Fashion Retail Management” heeft als doel studenten vertrouwd te maken met de principes van effectief beheer van mode-retailactiviteiten, met specifieke aandacht voor het runnen van modebedrijven, vooral gericht op kleinere en middelgrote ondernemingen (KMO’s). Studenten zullen leren hoe ze succesvolle en winstgevende mode-retailoperaties kunnen beheren en strategieën kunnen analyseren om te voldoen aan de veranderende eisen van consumenten.
Volgende leerdoelen staan voorop:
- je bespreekt de uitdagingen en kansen van mode retail
- je past de de belangrijkste aspecten van winkelbeheer toe in een opdracht
- je onderzoekt effectief assortimentsbeheer
- je ontwerpt een campagne visual merchandising plan voor een modebedrijf
- je handelt en denkt klantgericht
- je kiest de juiste marketing strategie toe voor een modebedrijf
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor Bedrijfsmanagement (Mechelen) (Marketing) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Fashion Retail Management (B-TM-YB6577)




Inhoud
Tijdens dit vak leert de student een retailmanagementplan ontwerpen voor een kleiner modebedrijf. Tijdens de lessen krijgen de studenten eerst theorie, dan passen we deze toe op diverse cases en vervolgens ontwerpen ze met deze informatie een eigen plan.
Onderwerpen:
- Inleiding tot Fashion Retail Management:
- Overzicht van de mode-retailindustrie en de rol van kleinere en middelgrote modebedrijven.
- Identificatie van de uitdagingen en kansen in de wereld van mode-retail.
- Winkelbeheer:
- Verkenning van praktische aspecten van winkelbeheer, waaronder locatiekeuze, inrichting, presentatie en klantenservice.
- Nadruk op het creëren van een aantrekkelijke winkelervaring en het aantrekken van klanten.
- Assortimentsbeheer:
- Onderzoek naar het effectieve assortimentsbeheer en inclusief productselectie.
- Strategieën om de vraag van klanten te begrijpen en te anticiperen op veranderende trends.
- Merchandising en visual display:
- Bespreking van visual merchandising en de kunst van het opstellen van producten om aantrekkelijke displays te creëren.
- Hoe visuele presentatie bijdraagt aan de merkbeleving en aankoopbeslissingen van klanten.
- Klantgedrag en service:
- Verkenning van het begrijpen van klantengedrag, koopgewoonten en verwachtingen.
- De rol van klantenservice en het opbouwen van langdurige klantrelaties.
- Marketingstrategieën voor KMO’s:
- Analyse van marketingstrategieën die specifiek gericht zijn op kleinere modebedrijven.
- Gebruik van sociale media, lokale marketing en evenementen om de naamsbekendheid en betrokkenheid te vergroten.
Studiemateriaal
Studiekost: 26-50 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
Studiekost: 26-50 euro (louter indicatief, vervat print- en verplaatsingskosten ter creatie van je retailmanagementplan)
Materiaal op de digitale leeromgeving van Canvas.
Toelichting werkvorm
Oefeningen/opdrachten
Onderzoek - analyse
Studenten kiezen in samenspraak met docent een relevant Belgisch (of in België actief) modebedrijf en analyseren de huidige retailmanagementactiviteiten.
Practicum - vaardigheidstraining
Studenten ontwerpen een retailmanagementplan voor een effectief modebedrijf. Elk onderdeel wordt in verschillende cases eerst geoefend. In korte colleges wordt de theorie toegelicht die de studenten nodig hebben om de onderdelen te creëren.
Evaluatieactiviteiten
Fashion Retail Management (B-TM-YB8430)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De studenten worden geëvalueerd op basis van deelopdrachten die ze tijdens de lessen uitvoeren en de manier waarop ze opdrachten aanpakken. Meer informatie over de puntenverdeling staat op Canvas.
Daarom is aanwezigheid tijdens de lessen aangewezen.
Een docent kan beslissen op een kennistoets te organiseren wanneer de kennis essentieel is voor een bepaalde opdracht.
Afwezig tijdens een toetsmoment of het niet indienen van opdrachten verwijzen we naar het OER: je verwittigt vooraf en bezorgt binnen de 48u een doktersattest, of je krijgt 0 punten. Opdrachten die te laat ingediend worden beschouwen we als niet gemaakt: je krijgt een 0 voor de opdracht.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
De studenten bewijzen in een nieuwe case voor een ander modebedrijf dat ze volgens het aangeleerde stappenplan zelfstandig een nieuw retailmanagementplan kunnen ontwerpen.
De herkansing is louter een nieuwe inzending, geen presentatie.