Capita selecta - volwassenen (B-TM-Y00379)

Doelstellingen
A. Inhoud
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit drie thema’s uit de klinische psychologie m.n. verslaving en verslavingszorg, psychose- en psychosezorg en suïcidaal gedrag. Naast een theoretische kadering worden handvatten en tools aangereikt die bruikbaar zijn om o.a. vanuit het herstelperspectief de cliënt te ondersteunen.
B. Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de volgende beroepsrollen van een psychologisch consulent: psychodiagnosticus, counselor, coach en moderne professional.
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel zijn studenten in staat om:
- De meest recente wetenschappelijke inzichten m.b.t. de etiologie, het beloop, de behandeling van de drie capita te begrijpen, te reproduceren en verbanden te leggen.
- Antwoorden te geven op hulpvragen en vraagstellingen, volgens de zienswijze van het herstelgericht model.
- Op het vlak van diagnostiek: (delen van) diagnostische scenario's samen te stellen met focus op het gebruik van screeningsinstrumenten en vroegdetectie.
- Motivatiebevorderende en (herstel)ondersteunende interventies te herkennen en te beschrijven a.d.h.v. casusmateriaal.
- Te beschrijven welke factoren stigmatisatie in de hand werken en wat destigmatiserende methoden zijn bij de besproken doelgroepen.
- De betrokken instanties en voorzieningen binnen de verslavingszorg, psychosezorg en zorg voor de suïcidale cliënt te kennen in functie van het begeleiden van 'zorg op maat'-trajecten.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
SOEPEL(Y00093)
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
Y00093 : Klinische psychologie
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor Toegepaste Psychologie (Antwerpen) ((Geestelijke) gezondheidsbevordering (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie (Antwerpen) (Ambulante psychosociale begeleiding kinderen en jongeren (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie (Antwerpen) (Ambulante psychosociale begeleiding volwassenen (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie (Antwerpen) (Ambulante revalidatie (SPP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie (Antwerpen) (Bijzondere jeugdzorg (SPP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie (Antwerpen) (Centra voor leerlingenbegeleiding (SPP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie (Antwerpen) (Erasmus KLP) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie (Antwerpen) (Erasmus SPP) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie (Antwerpen) (Forensische psychologie (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie (Antwerpen) (Forensische psychologie (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie (Antwerpen) (Gerontopsychologie (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie (Antwerpen) (Gezondheidspsychologie (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie (Antwerpen) (Internationale setting KLP) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie (Antwerpen) (Internationale setting SPP) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie (Antwerpen) (Interne leerlingenbegeleiding (SPP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie (Antwerpen) (Kinder- en jeugdpsychiatrie (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie (Antwerpen) (Neuropsychologie (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie (Antwerpen) (Onderzoek binnen de klinische praktijk (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie (Antwerpen) (Opvoedings- en gezinsondersteuning (SPP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie (Antwerpen) (Psychiatrie volwassenen (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie (Antwerpen) (Psychiatrie volwassenen (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie (Antwerpen) (Psychopedagogische hulpverlening aan kinderen en jongeren met een beperking (SPP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie (Antwerpen) (Psychopedagogische hulpverlening aan volwassenen en ouderen met een beperking (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie (Antwerpen) (Psychosociale rehabilitatie (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie (Antwerpen) (Psychosociale rehabilitatie (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie (Antwerpen) (Samenlevingsopbouw kinderen en jongeren (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie (Antwerpen) (Samenlevingsopbouw volwassenen (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie (Antwerpen) (Samenlevingsopbouw volwassenen (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie (Antwerpen) (Zorg bij specifieke onderwijsbehoeften (SPP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie (Antwerpen) (Zorgcoördinatie (SPP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie: afstudeerrichting Klinische Psychologie en Schoolpsychologie en Pedagogische Psychologie - Verkort traject (Antwerpen) ((Geestelijke) gezondheidsbevordering (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie: afstudeerrichting Klinische Psychologie en Schoolpsychologie en Pedagogische Psychologie - Verkort traject (Antwerpen) (Ambulante psychosociale begeleiding kinderen en jongeren (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie: afstudeerrichting Klinische Psychologie en Schoolpsychologie en Pedagogische Psychologie - Verkort traject (Antwerpen) (Ambulante psychosociale begeleiding volwassenen (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie: afstudeerrichting Klinische Psychologie en Schoolpsychologie en Pedagogische Psychologie - Verkort traject (Antwerpen) (Ambulante revalidatie (SPP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie: afstudeerrichting Klinische Psychologie en Schoolpsychologie en Pedagogische Psychologie - Verkort traject (Antwerpen) (Bijzondere jeugdzorg (SPP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie: afstudeerrichting Klinische Psychologie en Schoolpsychologie en Pedagogische Psychologie - Verkort traject (Antwerpen) (Centra voor leerlingenbegeleiding (SPP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie: afstudeerrichting Klinische Psychologie en Schoolpsychologie en Pedagogische Psychologie - Verkort traject (Antwerpen) (Erasmus (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie: afstudeerrichting Klinische Psychologie en Schoolpsychologie en Pedagogische Psychologie - Verkort traject (Antwerpen) (Erasmus (SPP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie: afstudeerrichting Klinische Psychologie en Schoolpsychologie en Pedagogische Psychologie - Verkort traject (Antwerpen) (Forensische psychologie (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie: afstudeerrichting Klinische Psychologie en Schoolpsychologie en Pedagogische Psychologie - Verkort traject (Antwerpen) (Forensische psychologie (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie: afstudeerrichting Klinische Psychologie en Schoolpsychologie en Pedagogische Psychologie - Verkort traject (Antwerpen) (Gerontopsychologie (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie: afstudeerrichting Klinische Psychologie en Schoolpsychologie en Pedagogische Psychologie - Verkort traject (Antwerpen) (Gezondheidspsychologie (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie: afstudeerrichting Klinische Psychologie en Schoolpsychologie en Pedagogische Psychologie - Verkort traject (Antwerpen) (Internationale setting (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie: afstudeerrichting Klinische Psychologie en Schoolpsychologie en Pedagogische Psychologie - Verkort traject (Antwerpen) (Internationale setting (SPP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie: afstudeerrichting Klinische Psychologie en Schoolpsychologie en Pedagogische Psychologie - Verkort traject (Antwerpen) (Interne leerlingenbegeleiding (SPP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie: afstudeerrichting Klinische Psychologie en Schoolpsychologie en Pedagogische Psychologie - Verkort traject (Antwerpen) (Kinder- en jeugdpsychiatrie (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie: afstudeerrichting Klinische Psychologie en Schoolpsychologie en Pedagogische Psychologie - Verkort traject (Antwerpen) (Neuropsychologie (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie: afstudeerrichting Klinische Psychologie en Schoolpsychologie en Pedagogische Psychologie - Verkort traject (Antwerpen) (Onderzoek binnen de klinische praktijk (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie: afstudeerrichting Klinische Psychologie en Schoolpsychologie en Pedagogische Psychologie - Verkort traject (Antwerpen) (Opvoedings- en gezinsondersteuning (SPP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie: afstudeerrichting Klinische Psychologie en Schoolpsychologie en Pedagogische Psychologie - Verkort traject (Antwerpen) (Psychiatrie volwassenen (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie: afstudeerrichting Klinische Psychologie en Schoolpsychologie en Pedagogische Psychologie - Verkort traject (Antwerpen) (Psychiatrie volwassenen (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie: afstudeerrichting Klinische Psychologie en Schoolpsychologie en Pedagogische Psychologie - Verkort traject (Antwerpen) (Psychopedagogische hulpverlening aan kinderen en jongeren met een beperking (SPP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie: afstudeerrichting Klinische Psychologie en Schoolpsychologie en Pedagogische Psychologie - Verkort traject (Antwerpen) (Psychopedagogische hulpverlening aan volwassenen en ouderen met een beperking (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie: afstudeerrichting Klinische Psychologie en Schoolpsychologie en Pedagogische Psychologie - Verkort traject (Antwerpen) (Psychosociale rehabilitatie (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie: afstudeerrichting Klinische Psychologie en Schoolpsychologie en Pedagogische Psychologie - Verkort traject (Antwerpen) (Psychosociale rehabilitatie (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie: afstudeerrichting Klinische Psychologie en Schoolpsychologie en Pedagogische Psychologie - Verkort traject (Antwerpen) (Samenlevingsopbouw kinderen en jongeren (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie: afstudeerrichting Klinische Psychologie en Schoolpsychologie en Pedagogische Psychologie - Verkort traject (Antwerpen) (Samenlevingsopbouw volwassenen (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie: afstudeerrichting Klinische Psychologie en Schoolpsychologie en Pedagogische Psychologie - Verkort traject (Antwerpen) (Samenlevingsopbouw volwassenen (KLP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie: afstudeerrichting Klinische Psychologie en Schoolpsychologie en Pedagogische Psychologie - Verkort traject (Antwerpen) (Zorg bij specifieke onderwijsbehoeften (SPP)) 180 sp.
- Bachelor Toegepaste Psychologie: afstudeerrichting Klinische Psychologie en Schoolpsychologie en Pedagogische Psychologie - Verkort traject (Antwerpen) (Zorgcoördinatie (SPP)) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Capita selecta - volwassenen (B-TM-Y50201)




Inhoud
In dit opleidingsonderdeel worden drie thema's uit het klinisch-psychologisch werkveld uitgediept m.n. verslaving- en verslavingszorg, psychose- en psychosezorg ensuïcide en de zorg voor de suïcidale cliënt. In elk onderwerp staat de benadering vanuit het herstelperspectief centraal.
- Inleidend hoofdstuk: de herstelgerichte benadering in de hulpverlening, positieve psychiatrie en psychische aandoeningen.
- Het hoofdstuk verslaving en verslavingszorg omvat: complexiteit en diversiteit van drugs en druggerelateerde problemen, beschrijving van middelenmisbruik en -afhankelijkheid, productinformatie, de drugwetgeving, neurobiologie van verslaving, psychologie van de verslaving, diagnostiek bij middelenmisbruik, klinische interventies, organisatie van de verslavingszorg, algemeen kader voor drugpreventie, werken met familie en naastbetrokkenen, stigmatisatie en destigmatisatie.
- Het hoofdstuk psychose- en psychosezorg omvat: het beloop van een psychose, aspecten van psychotische belevenissen, indeling van soorten psychose, diagnostiek van psychose, behandeling van schizofrenie: rol van medicatie, psycho-educatie a.d.h.v.de balkmetafoor, principes van psycho-sociale rehabilitatie, bemoeizorg en herstelondersteunende zorg, werken met familie en omgeving, stigmatisatie en destigmatisatie.
- Het hoofdstuk over suïcide omvat: het suïcidaal proces, de neurobiologie van suïcidaal gedrag, misvattingen over suïcide, diagnostiek van suïcide, preventie enopvang van nabestaanden bij zelfdoding, zelfbeschadigend gedrag, crisisinterventie.
Studiemateriaal
Studiekost: 51-75 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
A. Verplicht studiemateriaal
- Materiaal (o.a. slides, artikels, ... ) aangeboden op het digitaal platform Canvas.
- Eigen nota's.
- Inhoud van de gastcolleges.
- Nevid, J.S., Spencer, A.R. & Greene, B. (2021). Psychiatrie: Een inleiding (10 de editie). Amsterdam: Pearson Education Benelux.- hoofdstuk 8 en 11.
B. Aanbevolen studiemateriaal
- De Bisschop E. (2018). Een alcoholprobleem? Wat nu? Antwerpen, België: Garant Uitgevers.
- Lafosse, C. (2022). Hersenstof: een gedragsneurologische en neuropsychologische integratie. Leuven: Acco Uitgeverij.
- Hordijk A. & van Genugten W. (2021). Psychische aandoeningen. Psychopathologie vanuit herstelperspectief. Amsterdam, Boom uitgevers.
- Magiels G. (2016). Al te gek: Psychose tussen brein en samenleving. Leuven, België: Lannoo.
- Tielens J. (2012). In gesprek met psychose. Verbindende gesprekstechniek: Een praktische handleiding om in contact te komen en te blijven met mensen met een psychose. Utrecht, Nederland: de Tijdstroom.
- Tielens J. & Verster M. (2010). Bemoeizorg. Eenvoudige tips voor moeilijke zorg. Utrecht, Nederland: de Tijdstroom.
- Van Deun P. (2018). Het gekaapte brein: verslavingsgedrag beter begrijpen. Kalmthout, België: Pelckmans Pro
- Vanheule S. (2021). Waarom een psychose niet zo gek is. Het verhaal achter hoop en herstel. Leuven, België: LannooCampus
Toelichting onderwijstaal
De colleges worden in het Nederlands gedoceerd. Studenten worden geacht Engelstalige bronnen begrijpend te kunnen lezen.
Toelichting werkvorm
Het hoorcollege verloopt interactief. Er wordt beroep gedaan op gastsprekers en/of ervaringsdeskundigen. De docent is bereikbaar via email of ter plaatse na het hoorcollege.
Alle actuele communicatie (deadlines, werkvormen, examen, aantal lesuren, inroostering,…) verloopt via de Canvasruimte van dit opleidingsonderdeel, via het studentenportaal, via rooster.thomasmore.be en via examen.thomasmore.be. Aanpassingen omwille van eventuele overmacht vinden studenten via bovengenoemde kanalen.
Studenten voor wie dit keuze opleidingsonderdeel verplicht gekoppeld is aan hun stagesetting voor eindstage kunnen dit opleidingsonderdeel steeds opnemen. Voor studenten voor wie dit keuze opleidingsonderdeel niet verplicht gekoppeld is aan hun stagesetting voor eindstage, is het aantal plaatsen beperkt omwille van organisatorische redenen. Dit opleidingsonderdeel kan dan ook afgesloten worden voor verdere inschrijvingen. Studenten die dit opleidingsonderdeel willen volgen als vrije keuze, kunnen hun interesse aangeven door het aan te duiden in hun individueel studieprogramma (ISP). Studenten die eindstage lopen krijgen daarbij voorrang. Daarnaast zal de datum van aanduiden in het ISP gebruikt worden als selectiecriterium. Communicatie over het afsluiten van keuze opleidingsonderdelen gebeurt via het studentenportaal TP student.thomasmore.be, vanaf de opening van de ISP’s.
Evaluatieactiviteiten
Capita selecta - volwassenen (B-TM-Y70379)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Eerste examenkans: examenperiode januari
Het schriftelijk examen (100%) bestaat uit open vragen en gesloten vragen van verschillende types zoals combinatievragen, volgordevragen, meervoudige antwoordvragen, waar/onwaar-vragen,… De vragen peilen naar kennis, inzicht en toepassing.
Alle actuele communicatie (deadlines, werkvormen, examen, aantal lesuren, inroostering,…) verloopt via de Canvasruimte van dit opleidingsonderdeel, via het studentenportaal, via rooster.thomasmore.be en via examen.thomasmore.be. Aanpassingen omwille van eventuele overmacht vinden studenten via bovengenoemde kanalen.
Examencontract
Zie eerste en tweede examenkans.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Tweede examenkans: examenperiode augustus/september
Het schriftelijk examen (100%) bestaat uit open vragen en gesloten vragen van verschillende types zoals combinatievragen, volgordevragen, meervoudige antwoordvragen, waar/onwaar-vragen,… De vragen peilen naar kennis, inzicht en toepassing.
Alle actuele communicatie (deadlines, werkvormen, examen, aantal lesuren, inroostering,…) verloopt via de Canvasruimte van dit opleidingsonderdeel, via het studentenportaal, via rooster.thomasmore.be en via examen.thomasmore.be. Aanpassingen omwille van eventuele overmacht vinden studenten via bovengenoemde kanalen.