Français 3 (B-TM-YB0421)

Doelstellingen
Dit OPO werkt mee aan de realisatie van de rol meertalige communicator - schriftelijke meertalige communicatie, en dit op integratieniveau met als leerdoelen:
- Je schrijft/redigeert interne en externe schriftelijke communicatie in een reële werkomgeving over een logistiek gerelateerd onderwerp.
- Je voert professionele (telefoon)gesprekken en beheerst dus zowel de telefoon- als de beroepsgerelateerde woordenschat. Je hebt een dynamische en commerciële aanpak, bent klantvriendelijk en past je aan aan de Franstalige omgangsvormen.
- Je stelt genuanceerde mails op, met behulp van alle mogelijke middelen (ook internet). Je kan klantgericht denken en handelen waarbij je rekening houdt met culturele verschillen in de omgangsvormen en past je gebruik van het Frans daaraan aan.
- Je kan actief naar kwaliteitsvolle bronnen (tekst, video, documentaire, TEDtalk, ...) zoeken en hieruit relevante en actuele informatie over een algemeen en/of beroepsgebonden onderwerp selecteren. Je kan deze informatie, zowel schriftelijk als mondeling, correct, boeiend en professioneel presenteren in de Franse spreektaal. Je bent ook in staat hierover in debat te gaan met jouw medestudenten en correcte vragen over het onderwerp aan te brengen. Je kan bovendien spontaan op extra vragen van jouw medestudenten antwoorden.
- Wanneer je een Franstalig debat bijwoont, bewijs je dat je dat begrijpt door relevante vragen te stellen aan de moderator(s) over het behandelde onderwerp en kan je over het onderwerp zijn opinie geven in genuanceerd Frans.
Begintermen
De student heeft een grondige kennis van de cursus Frans 1 en Frans 2.
Frans 3 kan je enkel opnemen, als je geslaagd bent voor Frans 1 & 2 (volgtijdelijkheid).
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
YB0892 : Français 3
YB1071 : Français 3
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor Bedrijfsmanagement (Mechelen) (Airfreight Logistics) 180 sp.
- Bachelor Bedrijfsmanagement (Mechelen) (Supply Chain Management) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Français 3 (BLM) (B-TM-YB5421)




Inhoud
- woordenschat : economische en logistieke beroepsgebonden, telefoon- en trendy woordenschat via materiaal op Canvas
- grammatica : goed gebruik van persoonlijke voornaamwoorden, werkwoorden, tijden en wijzen, vraagzinnen, samengestelde zinnen, plaatsaanduidingen (zelfstudie)
- mondelinge vaardigheden : via telefoongesprekken met Franstaligen, korte presentaties, discussies en debatten
- schriftelijke vaardigheden : via mails, korte teksten die in verband staan met Logistiek, PPT's .... met nadruk op klantvriendelijkheid en typyische Franstalige omgangsvormen
Indien er zich een mogelijkheid voordoet kunnen 1 of meerdere lessen binnen het kader van Courses @ Work plaatsvinden in een bedrijf. De studenten regelen desgevallend zelf het transport van/naar de locatie. De docent communiceert tijdig via Canvas indien een les plaatsvindt in een logistiek bedrijf.
Studiemateriaal
- Studiemateriaal : zie Canvas
- Aanbevolen maar niet-verplichte online oefeningenmodule voor zelfstudie : telefoneren in het Frans: Explio digitaal werkboek Frans Téléphoner - ISBN: 9781090038678 - E-learning
Toelichting onderwijstaal
Frans
Toelichting werkvorm
- Professioneel telefoongesprek met Franstaligen in verband met een logistiek onderwerp met aandacht voor correct woordenschatgebruik, luistervaardigheid, commerciële vaardigheden, klantvriendelijkheid, efficiëntie en het respecteren van de Franstalige omgangsvormen.
- Korte presentatie van een logistiek onderwerp
- Courses @ Work: sommige lessen kunnen plaatsvinden in logistieke bedrijven.
- Zelfstudie : via materiaal op Canvas
- Debatten : de studenten werken individueel en/of in groep en verzamelen over een controversieel en/of beroepsgerelateerd onderwerp voldoende achtergrondinformatie uit Franstalige bronnen, vertalen het geschreven Frans van hun bronnen naar gesproken Frans. Ze presenteren het onderwerp op een aantrekkelijke, duidelijke en gestructureerde manier, daarbij vertellen ze rond sleutelwoorden. Aan de hand van vragen trekken ze een debat op gang, antwoorden ze spontaan en genuanceerd in het Frans op de vragen uit het publiek. De studenten in het publiek gaan in debat in genuanceerd Frans (en passen zo de geziene grammatica toe), stellen relevante vragen en kunnen over het behandelde onderwerp van gedachten wisselen.
- Telefoon en vergaderoefeningen via rollenspellen : de student voert een professioneel telefoongesprek met aandacht voor correct woordenschatgebruik en luistervaardigheid naar de gesprekspartner toe. Hij geeft ook blijk van zowel commerciële inslag, klantvriendelijkheid, efficiëntie als het respecteren van de Franstalige gebruiken in omgangsvormen.
- Oefeningen grammatica en woordenschat : inoefenen van speficieke grammatica en ( logistieke ) woordenschat via discussies of oefeningen. De theorie verwerven de studenten via zelfstudie.
Evaluatieactiviteiten
Français 3 (B-TM-YB7421)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Volledige permanente evaluatie met tussentijdse evaluatiemomenten (opdrachten en tests)
Tussentijdse evaluaties (opdrachten en tests):
- Wie een opdracht niet of niet tijdig indient, krijgt een nul voor die opdracht.
- Wie de opdrachten "Telefoongesprek met een logistiek bedrijf" én "Interview in een logistiek bedrijf" niet uitvoert, kan max. 2/10 behalen voor de permanente evaluatie, omdat hij door het niet deelnemen aan deze evaluatieactiviteit essentiële leerdoelen van het opleidingsonderdeel niet heeft aangetoond.
- Wie ongewettigd afwezig is op een tussentijdse evaluatie, krijgt een nul voor dat deel van de tussentijdse evaluatie.
- Courses @ Work: sommige lessen kunnen in een logistiek bedrijf plaatsvinden. Aanwezigheid is verplicht.
- Tussentijdse evaluaties worden tijdig aangekondigd tijdens de les en op Canvas. Studenten die gewettigd afwezig zijn, moeten de docent persoonlijk per mail verwittigen, ten laatste om 8:30u van dezelfde dag, en uiterlijk 24 uur later een kopie overhandigen van het bewijsstuk waaruit blijkt dat ze gewettigd afwezig zijn, om recht te hebben op een inhaalmoment.
- Studenten met een examencontract of studenten die op stage zijn in het buitenland tijdens het semester waarin de cursus wordt gegeven halen het deel tussentijdse evaluatie in tijdens de examenperiode. Zij maken wel 1x een afspraak met de docent op school (persoonlijk, niet per mail) bij het begin van het semester (zeker voor het vertrek naar het buitenland) om een concrete planning af te spreken en doen tijdens het semester aan zelfstudie via het materiaal op Canvas.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Tweede examenkans - derde examenperiode (Augustus)
- Mondeling examen 50% (10 pt)
- Portfolio met in te dienen opdrachten 50% (10pt)
- Wie een opdracht van het porfolio niet of niet tijdig indient, krijgt een nul voor die opdracht.
- Indien de student de opdrachten "Telefoongesprek met een logistiek bedrijf" én "Interview in een logistiek bedrijf" niet uitvoert, kan hij niet aantonen dat hij deze leerdoelen beheerst met als gevolg dat hij max. 2/10 kan behalen voor het portfolio