Vastgoedbeheer (B-TM-YB1022)

Doelstellingen
Leerdoelen
De student kan het beroep van de vastgoedmakelaar, syndicus en rentmeester situeren in de vastgoedsector
De student kan de verschillende kenmerken uitleggen en herkennen van gebouwen waar de gedwongen wet op mede-eigendom van toepassing is
De student kan de belangrijkste taken van de syndicus: administratief-, financieel- en technisch beheer toelichten
De student kan de belangrijkste organen van een vereniging van mede-eigenaars benoemen en hun taak toelichten
De student kan de belangrijkste begrippen uit de wet op mede-eigendom uitleggen en gebruiken
De student begrijpt de artikels uit de wet op mede-eigendom en kan deze toepassen in een casus
De student kan de statuten van een gebouw in mede-eigendom analyseren en interpreteren
De student kent het verschil tussen werkingskapitaal en reservekapitaal
De student kan een dagorde opstellen voor een algemene vergadering
De student kan de rol van de syndicus toepassen inzake artikels 3.94 §1 en art. 3.94 §2 bij de overdracht van een kavel
Begintermen
De student is vertrouwd met de fundamentals uit de vastgoedsector.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor Bedrijfsmanagement (Mechelen) (Immobiliën & Verzekeringen) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Vastgoedbeheer (B-TM-YB6156)




Inhoud
Onroerend vermogensbeheer
Beheer van mede-eigendom
Beroep van syndicus / rentmeester (administratief, financieel en technisch beheer)
Wet op mede-eigendom
- De student kan het beroep van de vastgoedmakelaar, syndicus en rentmeester situeren in de vastgoedsector
- De student kan de verschillende kenmerken uitleggen en herkennen van gebouwen waar de gedwongen wet op mede-eigendom van toepassing is
- De student kan de belangrijkste taken van de syndicus; administratief-, financieel- en technisch beheer toelichten
- De student kan de belangrijkste organen van een vereniging van mede-eigenaars benoemen en hun taak toelichten
- De student kan de belangrijkste begrippen uit de wet op mede-eigendom uitleggen en gebruiken
- De student begrijpt de artikels uit de wet op mede-eigendom en kan deze toepassen in een casus
- De student kan de statuten van een gebouw in mede-eigendom analyseren en interpreteren
- De student kent het verschil tussen werkingskapitaal en reservekapitaal
- De student kan een dagorde opstellen voor een algemene vergadering
- De student kan de rol van de syndicus toepassen inzake artikels 3.94 §1 en art. 3.94 §2 bij de overdracht van een kavel
Studiemateriaal
Studiekost: niet van toepassing (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
Canvas:
- Wet op mede-eigendom
- Wet Breyne
Toelichting werkvorm
De lector reikt inzichten aan binnen de commerciële structuren van de vastgoedwereld, de openbare instanties (kadaster, stedenbouw en ruimtelijke ordening, hypotheekkantoor, registratiekantoor,…) en de notariële praktijk.
De student wordt geïnformeerd aangaande de meest courante dienstverlening binnen de vastgoedsector en bovenal theorie en praktijk bijgebracht omtrent reële vastgoedtransacties.
De student wordt een zelfredzame houding aangeleerd zodat hij als toekomstig beroepsbeoefenaar in staat zal zijn om de juiste informatie op te zoeken, kritisch te analyseren en te interpreteren en uit te wisselen met externe deskundigen (notaris, fiscalist, jurist, kredietverstrekker, etc…) teneinde het management op een adequate en professionele wijze te kunnen ondersteunen en adviseren m.b.t. een concrete vastgoedcasus.
Evaluatieactiviteiten
Vastgoedbeheer (B-TM-YB8022)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Schriftelijk online examen (90%)
Permanente evaluatie: Deelname Finance Avenue congres (10%)
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Zelfde modaliteiten als eerste examenkans