Copywriting (B-TM-YB1110)

Doelstellingen
Leerdoelen:
- Je schrijft wervende en doelgerichte teksten die aangepast zijn aan het online of offline medium.
- Je denkt en handelt klantgericht in commerciële communicatie en past daarbij je communicatiestijl aan doel en doelgroep en medium aan.
- Je past de basisprincipes van copywriting toe bij analyse en redactie van wervende teksten en hanteert de geschikte stijl, structuur en overtuigingstechnieken.
- Je schrijft correct Nederlands.
- Je hanteert een aantrekkelijke, gevarieerde woordenschat aangepast aan doelgroep, doel en medium.
- Je maakt gebruikt van online tools om tekstkwaliteit te bewaken.
- Je kent de SEO-mechanismen en schrijft in functie daarvan.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor Bedrijfsmanagement (Mechelen) (Marketing) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Copywriting (B-TM-YB6239)




Inhoud
Basisprincipes van copywriting: aan de hand van praktische opdrachten en briefings verbeteren studenten hun schriftelijke, wervende taalvaardigheid.
De studenten analyseren, evalueren en schrijven onder meer volgende teksttypes voor print en online media:
- advertentietekst
- social copy
- direct mailing
- kopregels en slogans
- persbericht
- blog
- website copy
- ...
Studiemateriaal
Studiekost: 1-10 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
Verplicht studiemateriaal
beschikbaar op leerplatform: cursus, PowerPointpresentaties, checklists
Aanbevolen studiemateriaal
Van Bogaert, Mark (2016). Scanbaar schrijven. Aandacht vangen van lezers met weinig tijd. Leuven: LannooCampus.
Van Bogaert, Mark (2013): Met woorden verleiden. Schrijftips voor uw presentaties, mailings & andere wervende teksten. Leuven: LannooCampus.
Buis, Ellis (2014). Commercieel en creatief schrijven. Zaltbommel: Thema.
Weverink, Dolf (2014). Het nieuwe schrijven. Creatief - crossmediaal - zakelijk. Leporello. (ISBN 978 90 79624 00 3)
Toelichting werkvorm
Studenten bereiden wekelijks oefeningen en/of opdrachten voor. Ze krijgen tussentijdse feedback van docent en medestudenten.
Een overzicht van de opdrachten die moeten worden voorbereid is beschikbaar via het leerplatform (Canvas).
Evaluatieactiviteiten
Copywriting (B-TM-YB8110)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De student maakt diverse opdrachten tijdens de lesweken en bundelt deze opdrachten in een portfolio. De student dient dit portfolio in tijdens de laatste lesweek en overeenkomstig de informatie op het leerplatform.
Wie een werkstuk niet tijdig indient, krijgt een nul voor die opdracht. Wie niet aanwezig is op een tussentijdse evaluatie, krijgt een nul voor dat deel van de tussentijdse evaluatie. De procedure om tussentijdse evaluaties in te halen en om een werkstuk later in te dienen staat op de studentenvalven van onze opleiding.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
De student krijgt een nieuwe of aangepaste opdracht toegewezen.