Copywriting (B-TM-YB1110)

3 studiepuntenNederlands26 urenEerste semesterEerste semester
Van den Broeck Jan (coördinator) |  N.
POC PBA BEDRIJFSMANAGEMENT MECH TMMA

Leerdoelen:

  • Je schrijft wervende en doelgerichte teksten die aangepast zijn aan het online of offline medium.  
  • Je denkt en handelt klantgericht in commerciële communicatie en past daarbij je communicatiestijl aan doel en doelgroep en medium aan.
  • Je past de basisprincipes van copywriting toe bij analyse en redactie van wervende teksten en hanteert de geschikte stijl, structuur en overtuigingstechnieken.
  • Je schrijft correct Nederlands.
  • Je hanteert een aantrekkelijke, gevarieerde woordenschat aangepast aan doelgroep, doel en medium.
  • Je maakt gebruikt van online tools om tekstkwaliteit te bewaken.
  • Je kent de SEO-mechanismen en schrijft in functie daarvan. 

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Copywriting (B-TM-YB6239)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicum-opdracht26 urenEerste semesterEerste semester
N.
POC PBA BEDRIJFSMANAGEMENT MECH TMMA

Basisprincipes van copywriting: aan de hand van praktische opdrachten en briefings verbeteren studenten hun schriftelijke, wervende taalvaardigheid.

De studenten analyseren, evalueren en schrijven onder meer volgende teksttypes voor print en online media:

  • advertentietekst
  • social copy
  • direct mailing
  • kopregels en slogans
  • persbericht
  • blog
  • website copy
  • ...

Studiekost: 1-10 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

Verplicht studiemateriaal

beschikbaar op leerplatform: cursus, PowerPointpresentaties, checklists

Aanbevolen studiemateriaal

Van Bogaert, Mark (2016). Scanbaar schrijven. Aandacht vangen van lezers met weinig tijd. Leuven: LannooCampus. 

Van Bogaert, Mark (2013): Met woorden verleiden. Schrijftips voor uw presentaties, mailings & andere wervende teksten. Leuven: LannooCampus.

Buis, Ellis (2014). Commercieel en creatief schrijven. Zaltbommel: Thema. 

Weverink, Dolf (2014). Het nieuwe schrijven. Creatief - crossmediaal - zakelijk. Leporello. (ISBN 978 90 79624 00 3)

Studenten bereiden wekelijks oefeningen en/of opdrachten voor. Ze krijgen tussentijdse feedback van docent en medestudenten.

Een overzicht van de opdrachten die moeten worden voorbereid is beschikbaar via het leerplatform (Canvas).

Evaluatieactiviteiten

Copywriting (B-TM-YB8110)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Paper/Werkstuk, Medewerking tijdens contactmomenten, Portfolio

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

De student maakt diverse opdrachten tijdens de lesweken en bundelt deze opdrachten in een portfolio. De student dient dit portfolio in tijdens de laatste lesweek en overeenkomstig de informatie op het leerplatform.

Wie een werkstuk niet tijdig indient, krijgt een nul voor die opdracht. Wie niet aanwezig is op een tussentijdse evaluatie, krijgt een nul voor dat deel van de tussentijdse evaluatie. De procedure om tussentijdse evaluaties in te halen en om een werkstuk later in te dienen staat op de studentenvalven van onze opleiding.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

De student krijgt een nieuwe of aangepaste opdracht toegewezen.