Business Intelligence Advanced (B-TM-YB1220)

Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel focust op het ontwikkelen van essentiële datageletterdheid, onmisbaar in de hedendaagse zakelijke wereld. Je zult vaardigheden verwerven in het effectief verzamelen, analyseren en interpreteren van data, wat cruciaal is voor het nemen van goed onderbouwde beslissingen. Deze cursus geeft jou de nodige vaardigheden om als professional gegevensgestuurde beslissingen te ondersteunen in een breed scala aan zakelijke contexten. De aangeleerde vaardigheden zijn van groot belang om als professional bij te dragen aan de operationele efficiëntie en strategische doelstellingen binnen organisaties.
Leerdoelen:
- Vinden en exploreren van data: Je leert relevante databronnen te identificeren en te verkennen. Dit omvat het begrijpen van de structuur, kwaliteit, en potentieel van de data. Deze vaardigheden zijn essentieel om betrouwbare data te verkrijgen die de basis vormen voor verder onderzoek en analyses.
- Datatransformatie: Het opschonen, normaliseren, aggregeren en integreren van de ruwe data en deze omzetten in een formaat dat makkelijker te begrijpen en te gebruiken is voor specifieke taken of analyses.
- Datastructurering en -mapping: Je leert hoe je data effectief kunt structureren en in kaart brengen voor verdere analyse.
- Datavisualisatie: Creëren van visualisaties die inzicht bieden in de bedrijfsvoering en besluitvorming ondersteunen.
- Inzichten verwerven: Het bekomen van relevante bedrijfsinzichten uit complexe datasets.
- Presentatie en communicatie: Effectieve presentatie en communicatie van bedrijfsrelevante resultaten aan belanghebbenden.
Begintermen
- ICT-kennis eerste jaar
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
YB1049 : Business Intelligence Advanced
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor Bedrijfsmanagement (Mechelen) (Automotive Management) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Business Intelligence Advanced (BAM) (B-TM-YB6354)



Inhoud
Dit vak combineert theoretische kennis met praktische toepassingen door studenten toe te rusten met de noodzakelijke vaardigheden in data-analyse en business intelligence. De onderdelen van het curriculum worden geïntegreerd in een casestudy waarbij studenten worden uitgedaagd om open data te verkennen en te analyseren. De belangrijkste onderdelen:
- Data-exploratie in casestudy's: Als kernonderdeel van de casestudy leren studenten hoe ze relevante opendatabronnen kunnen identificeren en exploreren. Op basis van een zelfgekozen onderwerp zoeken zij relevante data-bronnen die hun onderwerp van de case ondersteunt.
- Gegevenstransformatie: Binnen de context van de casestudy structureren en optimaliseren studenten grote hoeveelheden open data voor analyse met behulp van Power Query Editor in Power BI. Ze oefenen met het opschonen van data en het transformeren van ruwe data naar een bruikbaar formaat met geavanceerde query-functies.
- Gegevensorganisatie en datamodelling: In de casestudy leren studenten hoe ze grote hoeveelheden open data efficiënt kunnen organiseren en samenvatten. Hierbij creëren en beheren studenten relaties tussen verschillende tabellen (uit verscheidene databronnen) binnen Power BI. Dit helpt hen om zowel eenvoudige als complexe datamodellen te bouwen, wat hen in staat stelt snel en nauwkeurig toegang te krijgen tot de benodigde informatie voor hun analyses.
- Berekeningen in bedrijfscontext: Studenten passen DAX (Data Analysis Expressions) toe in Power BI om specifieke berekeningen uit te voeren die relevant zijn voor de casestudy.
- Dashboardcreatie: Studenten ontwerpen dashboards met relevante KPI's (Key Performance Indicators) binnen de casestudy, die aansluiten bij specifieke doelstellingen. Deze dashboards bieden een heldere en accurate visualisatie van complexe data en ondersteunen de besluitvorming.
- Data-interpretatie: Een cruciaal onderdeel van de casestudy is het ontwikkelen van vaardigheden om data correct te interpreteren. Studenten leren informatie uit tabellen, grafieken, en dashboards te lezen, te analyseren, en te vertalen naar actiegerichte inzichten.
De integratie van deze vaardigheden in een casestudy benadrukt het praktische belang van data-analyse en stelt studenten in staat om echte problemen op te lossen met echte data, waardoor ze een diepgaand inzicht en ervaring opdoen die onmisbaar is voor elke business professional.
Studiemateriaal
Studiekost: 1-10 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
Canvas voor alle cursusmateriaal en oefeningen.
Toelichting werkvorm
De leerstof is onderverdeeld in verschillende oefeningen/cases. Het is absoluut noodzakelijk dat je de verschillende opdrachten in de opgenomen volgorde doorneemt. Het afwerken van de oefeningen moet altijd buiten de les en zelfstandig gebeuren, zo kan je testen of je in staat bent de leerstof zelf te verwerken. Neem vooral je tijd om de oefeningen te (her)maken, want om de leerstof écht te beheersen is het (her)maken van de oefeningen onontbeerlijk. We raden je ook aan notities te nemen bij die opdrachten die je niet helemaal begrijpt of waarvan je het waarom niet inziet. Bij de eerstvolgende les vraag je je docent dan om uitleg.
Onthoud dat je docent er terecht van uit mag gaan dat alles duidelijk en begrepen is als jij geen vragen stelt.
Het is belangrijk dat je nauwkeurig werkt en instructies correct interpreteert. Wees kritisch op je eigen werk.
De cursus zelf en de beoordelingen vinden plaats in een korte periode (13 weken). Wekelijkse aanwezigheid wordt daarom sterk aangeraden.
Evaluatieactiviteiten
Business Intelligence Advanced (B-TM-YB8220)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Gezien de aard van de evaluatie, waarbij je de consistente voortgang van je project regelmatig moet rapporteren en feedback krijgt op het geproduceerde, is de aanwezigheid tijdens de lessen essentieel. De beoordeling vindt plaats gedurende de reguliere lesperiode. Voor studenten die gewettigd afwezig waren, of studenten met faciliteiten, kan er eventueel een beoordeling gepland worden tijdens de examenperiode. Dit kan enkel na onderling overleg, in samenspraak met de bevoegde personen.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Tweede examenkans: 100% mondeling examen op pc
De opdracht voor de tweede examenkans is identiek aan die van de eerste examenkans.
Voor de tweede examenkans wordt er een contactmoment voorzien tijdens de reguliere examenperiode om het project te presenteren.