Branding & Reputatiemanagement (B-TM-YB1335)

Doelstellingen
- Je geeft aan waarom merken belangrijk zijn, wat ze voor klanten en de maatschappij betekenen en hoe merkorganisaties merken het beste kunnen ontwikkelen en beheren.
- Je weet dat en hoe merkwaarde de extra waarde is die een merkproduct krijgt als een gevolg van een sterke reputatie en de kennis die men over het merk heeft.
- Je kent de concepten, theorieën, modellen en instrumenten om betere merkgerelateerde beslissingen te kunnen nemen om alzo de winstgevendheid van merkstrategieën op de lange termijn te verbeteren.
- Je beantwoordt de vragen hoe merkmeerwaarde wordt gecreëerd, gemeten en geconsolideerd.
- Je creëert op een sociale en duurzame manier merkmeerwaarde en vertrouwen.
Begintermen
Marketing Fundamentals
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor Bedrijfsmanagement (Mechelen) (Marketing) 180 sp.
- Bachelor Bedrijfsmanagement (Mechelen) (Sportmarketing) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Branding & Reputatiemanagement (B-TM-YB6475)




Inhoud
In dit vak word je ondergedompeld in de wereld van merkreputatiemanagement. Je gaat a.d.h.v. het CBBE-model op zoek naar de bouwstenen van een sterk merk en past dit model toe op een aangereikte real live casus. Je bevindingen worden neergeschreven in een groepsrapport en gepresenteerd.
1. Brand value creation
2. Brand equity management
3. Brand design management
4. Brand relation management
5. Brand reputation management
Studiemateriaal
Studiekost: 51-75 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
Verplicht handboek:
Strategisch merkenmanagement
Kevin Lane Keller, Erik Schoppen, Ruud Heijenga en Vanitha Swaminathan
Editie 5
Pearson
ISBN 9789043037013
Toelichting werkvorm
- Interactieve colleges
- Projectwerk in groep
- Begeleide zelfstudie en zelfstandig werk
Evaluatieactiviteiten
Branding & Reputatiemanagement (B-TM-YB8335)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
- Studenten werken in teams aan een opdracht. Elk team dient een schriftelijke portfolio in en verdedigt die voor een jury.
- Als de studenten in eerste zit niet slagen, dienen ze hun bestaande portfolio te herwerken en opnieuw in te dienen en verdedigen.
Paper: 70%
Presentatie: 30%
Evaluatiekaart: via Canvas
Peerevaluatie: studenten evalueren hun individuele contributie aan het groepsproces; om in aanmerking te komen, dient de peerevaluatie zich te situeren tussen 80 en 120% van het groepsgemiddelde (100%); een toegekende score lager dan 80% wordt afgewaardeerd tot 0%; de eindbeslissing van de peerevaluatie ligt bij de docent.
Onderdelen van de permanente evaluatie die niet of te laat worden ingediend, krijgen automatisch een 0 als score.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Er zijn geen deeloverdrachten mogelijk.
De bestaande portfolio dient te worden herwerkt, ingediend en verdedigd.
Paper: 70%
Presentatie: 30%