VR Logistics (B-TM-YB1359)

Doelstellingen
De student heeft inzicht in contextgebonden bedrijfs - en organisatieprocessenen hun onderlinge samenhang en kan dit inzicht toepassen in een ruime, geglobaliseerde en veranderende context.
De student ondersteunt actief verschillende actoren bij het realiseren van de (strategische) doelstellingen van een bedrijf of een organisatie.
De student analyseert en evalueert relevante informatie over uiteenlopende bedrijfs-en warehouseprocessen en definieert problemen binnen deze processen, bereidt alternatieve oplossingen voor onafhankelijke processen voor in een virtuele omgeving
De student toont ondernemingszin, werkt zelfstandig of in team, planmatig en nauwkeurig en handelt oplossingsgericht en innovatief om contextgebonden bedrijfs - en organisatieprocessen te optimaliseren. Je begrijpt trends en ontwikkelingen op de markt en je formuleert suggesties voor verbetering voor de eigen producten/diensten op basis van deze informatie.
De student maakt efficiënt en effectief gebruik van ICT- toepassingen De student begrijpt welke business gegevens belangrijk zijn in een professionele omgeving en kan deze data verzamelen.
De student verzamelt, analyseert, interpreteert en evalueert autonoom wetenschappelijke en contextgebonden kwantitatieve en kwalitatieve data en kan hierover professioneel rapporteren en aanbevelingen formuleren en toont hierbij een kritische onderzoekende houding.
De student leert het onderscheid maken tussen processen, technieken van procesbeschrijving en -verbetering, en technieken van procesimplementatie.
De student kent de theoretische concepten i.v.m. warehouse processen
De student past technieken van procesbeschrijving en -verbetering toe:
De student identificeert problemen gerelateerd tot de verschillende stromen bedrijfs-en warehouseprocessen.
De student stelt gefundeerde basis verbeteringen voor.
De student volgt de kwaliteit van diverse processen .
De student zoekt over de bedrijfs- en afdelingsgrenzen heen naar gemeenschappelijke doelstellingen, optimalisaties ,enz..
Begintermen
Binnen vak wordt er gebruik gemaakt van alle verworven competenties van voorgaande logistieke OPO's.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
YB1301 : VR Logistics (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor Bedrijfsmanagement (Mechelen) (Airfreight Logistics) 180 sp.
- Bachelor Bedrijfsmanagement (Mechelen) (Supply Chain Management) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. VR Logistics (B-TM-YB6500)




Inhoud
Leert gebruik te maken van de voorgestelde tools, warehouse builder, VR , POWER BI, Excel, ......
Gebruikt de VR tool ter optimalisatie/correctie van voorgestelde magazijn layout(s)
Verwerkt zelfstandig of in team de gekregen data en gebruikt deze om de logistieke vraag zo duidelijk mogelijk op te lossen.
Analyseert de verkregen data, vult dit aan met opgezochte/opgevraagde informatie.
Ontwikkelt in een warehouse builder de resultaten van de analyse.
Financieel/haalbaarheids studie van het project tov de verkregen data
Evaluateert het resultaat door gebruik te maken van de VR functionaliteit.
Presenteert het finale resultaat
Studiemateriaal
Studiekost: 76-100 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
Pdf opgeladen op canvas na de les
handleidingen ICT tools
opdrachten gegeven in de les
Toelichting werkvorm
Groepswerk - Hoorcollege - Labo - Practicum - Projectwerk
Bovenstaande werkvormen kunnen worden toegepast
Evaluatieactiviteiten
VR Logistics (B-TM-YB8359)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
100% permanente evaluatie gekoppeld aan opdrachten.& peer to peer assesments. met verplichte aanwezigheid in de lessen & examenmoment
Groepssamenstelling kan gedurende de uitwerking van het project mogelijks veranderen, op basis van groepsdynamiek,evaluatie docenten en peer to peer assesments.
Het groepsproject wordt voorgesteld inclusief presentatie en VR toelichting.+ uitgewerkte paper
Afhankelijk van de situatie zal een student individueel aan het project moeten deelnemen.
Indien een student het OPO voor een 2de maal opneemt zal hij de opdracht alleen of met max 2 moeten bewerkstelligen.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Een apart project wordt voorgesteld en zelfstandig uitgewerkt door de student, inclusief presentatie en VR toelichting.+ uitgewerkte paper
De student vraagt zelf de details rond zijn nieuwe en zelfstandig te realiseren opdracht voor 5 Juli van het betrokken academiejaar..
Indien hij dit niet doet krijgt hij een NA als resultaat bij 2de zit.
De betrokken docenten kunnen geen extra inhoudelijke hulp aanbieden tussen 5 Juli en 15 Augustus