Sportmarketing (B-TM-YB1375)

Doelstellingen
Leerdoelen:
- Je verwerft inzicht in de basisbegrippen en -principes van sportmarketing,
- Je verwerft inzicht in de (globale) evolutie van sportmarketing,
- Je verwerft inzicht in de (globale) evolutie van e-sports en in de impact hiervan op sportmarketing,
- Je onderscheidt de diverse toepassingsgebieden en -mogelijkheden van sportmarketing,
- Je kan de basisbegrippen en -principes van sportmarketing relateren aan de basiscomponenten van de marketingmix,
- Je denkt, handelt en communiceert klantgericht,
- Je past de sportmarketingbegrippen en -vaardigheden toe op een sportmarketingplanningsproces,
- Je kent de facetten van een sportmarketingplan,
- Je kan op basis van een case, die je analyseert, beoordeelt en verwerkt, een beschrijvend sportmarketingplan opstellen,
- Je kan voor het opstellen van een beschrijvend sportmarketingplan relevante gegevens uit betrouwbare bronnen halen en deze in een concrete context toepassen,
- Je kan voor het opstellen van een beschrijvend sportmarketingplan gebruikelijke, beschrijvende analyses uitvoeren (SWOT-analyse, DESTEP-analyse, Business Model Canvas),
- Je presenteert een doel- en doelgroepgericht sportmarketingplan op een gestructureerde en logisch-inzichtelijke wijze,
- Je werkt actief mee in groepsverband,
- Je houdt je aan de afgesproken timing.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
YB1244 : Sportmarketing (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor Bedrijfsmanagement (Mechelen) (Marketing) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Sportmarketing (B-TM-YB6516)




Inhoud
Deze cursus is een inleiding voor startende marketeers in de sportsector.
De basisprincipes van marketing (de vier elementen van de marketingmix, analyse van de interne en externe omgeving, analyse van de concurrentie en van de klant) worden toegespitst en toegepast op de (ruime) sportsector (dit is zowel op de marketing van sportmerken als op de marketing van sportclubs/sportinfrastructuur).
Studiemateriaal
Studiekost: 1-10 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
Toelichting werkvorm
Wekelijkse hoorcolleges waarbij theoretische basiskennis wordt meegegeven met uitgebreide aandacht voor toepassingen.
Begeleidingssessies waar wordt ingegaan op vragen van de studenten (individueel of groepswerk).
Deze begeleidingssessies vereisen dan ook een grondige voorbereiding door de studenten waarin wordt doorgegaan op de vragen en problemen die de studenten aanreiken.
Evaluatieactiviteiten
Sportmarketing (B-TM-YB8375)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
- Schriftelijk examen tijdens de examenperiodes (meerkeuze en/of open vragen): 50%
- Permanente evaluatie: 50%
- Individuele paper met sportmarketingplan: 25%
- Groepspresentatie: 25%
Indien je niet hebt deelgenomen aan een bepaalde evaluatieactiviteit, dan krijg je voor die evaluatieactiviteit een ‘0’. Het eindcijfer wordt bepaald door de deelcijfers van de verschillende evaluatieactiviteiten op te tellen. Studenten die de deadline voor werkstukken niet halen, nemen contact op met de ombudsdienst. Regeling voor inhaalmomenten permanente evaluatie en het inleveren van werkstukken: zie aanvullingen onderwijs en examenreglement en studentenvalven Bedrijfsmanagement.
Studenten met een examencontract: Schriftelijk examen: 100%
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Derde examenperiode (augustus):
- Schriftelijk examen: 50%
- Individuele paper en presentatie: 50%