Fashion Marketing (B-TM-YB1378)

3 studiepuntenEngels26 urenEerste semesterEerste semester
Hiel Quinten (coördinator) |  Campagnolo Alberto |  N.
POC PBA BEDRIJFSMANAGEMENT MECH TMMA

  • Je ontwikkelt een uitgebreid begrip van Fashion marketing management theorieën, inclusief de belangrijkste concepten en principes.
  • Je analyseert en evalueert de geïntegreerde marketingstrategieën van modemerken, met de nadruk op producten, diensten, communicatie en distributie, door middel van een persoonlijke en individuele analyse.
  • Je bestudeert en analyseert casestudies van bekende modemerken om inzicht te krijgen in hun marketingstrategieën en merkidentiteit.
  • Je identificeert en evalueert de uitdagingen waarmee modebedrijven worden geconfronteerd die werken in een distributiemodel met meerdere kanalen.
  • Je verkent en beoordeelt van de kansen die nieuwe technologieën bieden, zoals internet, mobiele telefoons, sociale media en metaverse, in de context van de zich ontwikkelende omnichannelomgeving van de mode-industrie.
  • Je maakt gebruik van verschillende technieken om de klantervaring bij Fashion te verbeteren, rekening houdend met verschillende aspecten van klantenwerving, zoals het ROPO-effect en de rol van elk kanaal.
  • Je ontwikkelt de vaardigheden om de effectiviteit van een multichannelstrategie in de modebranche te meten en te beoordelen, inclusief het analyseren van key performance indicators en het evalueren van de impact op leads en sales.
  • Je werkt aan de uitwerking van een empowermentstrategie die alle aspecten van de mode-industrie omvat, rekening houdend met het 360°-perspectief binnen een specifieke modecontext.
  • Je verbetert de vaardigheden op het gebied van groepsprojectmanagement door het maken van een specifieke Fashion marketinganalyse en een daaropvolgend project, waarbij samenwerking, onderzoek en presentatievaardigheden worden gestimuleerd.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Fashion Marketing (B-TM-YB6519)

3 studiepuntenEngelsWerkvorm: College-practicum26 urenEerste semesterEerste semester
Campagnolo Alberto |  N.
POC PBA BEDRIJFSMANAGEMENT MECH TMMA

  • Theoretische marketinghervorming in mode: marketingmixtheorie, fashionmarketingwoordenschat, fashionbranding, uniciteit, storytelling, inclusiviteit, duurzaamheid, gamification, COVID-19 impact, customer journey.
  • P voor product: merkhefboomwerking, lijnextensies, merkextensies, co-marketingstrategieën, co-branding, samenwerkingen, limited editions.
  • P voor plaats: detailhandel, flagshipstore, franchising, visual merchandising, conceptstores, pop-up stores, NFT, Metaverse.
  • P voor prijs: prijsstrategieën, psychologische prijsstelling, afroomprijzen, penetratieprijzen, budgetprijzen, prijsescalatie.
  • P voor promotie: multikanaalmarketing, digitale innovatie, displaymarketing, reclame, fysieke ervaringen, digitale marktplaatsen, e-commerce, sociale media, webrooming, showrooming, marketing voor jongeren.

Studiekost: 1-10 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

Dit vak wordt in het Engels gegeven en geëvalueerd, ook al staat hierboven vermeld dat dit vak in het Nederlands georganiseerd wordt. Door in te tekenen op dit vak ga je ermee akkoord dat je dit vak in het Engels opneemt.

Discussie - Groepswerk - Hoorcollege - Interactiecollege

Evaluatieactiviteiten

Fashion Marketing (B-TM-YB8378)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Mondeling, Presentatie, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Gesloten vragen, Open vragen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Je wordt geëvalueerd op basis van

  • je actieve deelname en betrokkenheid in de klas (coëfficiënt 10%);
  • een goed gedetailleerd PPT-groepsproject (coëfficiënt 70%);
  • de mondelinge presentatie over het groepsproject (coëfficiënt 20%).

Elk team krijgt gedetailleerde schriftelijke feedback over het uiteindelijke groepsproject. Tijdens deze cursus zal er voortdurend feedback worden gegeven dankzij enkele coachingmomenten in de klas, in een geest van leren door te doen.

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

De herkansing bestaat uit een individueel onderzoek over een specifiek onderwerp dat door de docent wordt voorgesteld, op basis van alle onderwerpen die tijdens de cursus in de klas zijn besproken. De herkansing wordt zo geformuleerd dat niet alleen de verworven competentie van de belangrijkste theoretische methodologieën die in de klas zijn behandeld, worden geverifieerd, maar ook het vermogen om zelfstandig complexe inhoud te verwoorden door de context te observeren en te decoderen, met een creatieve en waardevolle bijdrage. De duur van de herkansingstoets is 15 dagen vanaf de toewijzing van het examentraject.