Societal & Consumer Trends (B-TM-YB1379)

3 studiepuntenEngels26 urenEerste semesterEerste semester
Van Thilborgh Bert (coördinator) |  N.
POC PBA BEDRIJFSMANAGEMENT MECH TMMA

De cursus Societal & Consumertrends biedt inzicht in de complexiteit van onze hedendaagse samenleving. De cursus is toepasbaar op de breuklijnen van geschiedenis, sociologie, psychologie, antropologie, filosofie, economie, marketing en communicatie.
We beschrijven grote maatschappelijke veranderingen met hun impact en geven inspirerende voorbeelden die innovatie stimuleren.

Wat verwachten we van studenten?
- Je analyseert de complexiteit en dynamiek van wereldwijde maatschappelijke en consumententrends door middel van lezingen, literatuur en eigen bureau-/veldonderzoek.
• Je inventariseert de verschillende maatschappelijke trends in de complexe context van IBSOTEEP: (I)identiteit, (B)bevolking, (S)sociaal-Cultuur, (O)omgeving, (T)technologie, (E)economie & werk, (E) ) )nergie en (P)politiek-institutioneel en Wetgeving.
• Je beschrijft en beargumenteert hoe verschillende maatschappelijke trends op elkaar inwerken en hoe ze ons gedrag bepalen en beïnvloeden en tot bepaalde uitdagingen leiden.
- Je geeft voorbeelden van innovaties (in beleid, nieuwe producten, diensten en ervaringen, maar ook inspirerende ideeën) in een mondiale context, waarmee je een antwoord geeft op die mondiale uitdagingen.
- Je definieert op een heldere en correcte manier verschillende trendbegrippen, die je beheerst via het boek Trendsurfing: innoveren op golven van verandering.
- Je bestudeert verschillende innovatietheorieën en beschrijft de verschillen/overeenkomsten van deze theorieën.
• Je onderzoekt trendbronnen en illustreert bepaalde trendontwikkelingen in één of meerdere domeinen van onze samenleving met passende voorbeelden.
• Je presenteert individueel een case, rage of hype van de laatste 100 jaar via een PowerPoint presentatie.
• Je werkt in groepjes op de campus aan een casus over de ontwikkeling, verspreiding en versnelling van een nieuwe hype/rage.

Er is geen specifieke voorkennis vereist.

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
YB1283 : Societal & Consumer trends (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
YB1189 : Trends & Coolhunting (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
YB1196 : Societal & Consumer trends
YB1205 : Societal & Consumer trends (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Societal & Consumer Trends (B-TM-YB6520)

3 studiepuntenEngelsWerkvorm: College26 urenEerste semesterEerste semester
N.
POC PBA BEDRIJFSMANAGEMENT MECH TMMA

Wat zijn trends: definities - verspreiding van trends (Wie - Waar - Wanneer - Hoe) - Innovaties

De trendpiramide en toepassingen: Het verschil tussen maatschappelijke, consumenten- en markttrends

Bronnen voor trendonderzoek

Demografische trends & identiteit

Sociaal-culturele trends

Omgevingstrends

Technologische trends

Economische trends - De toekomst van werk - Energietransitie

Politiek-institutionele trends

* Studenten maken een powerpointpresentatie  over een rage, hype of rage van de laatste 100 jaar, op basis van onderzoek en bronnen.

In het algemeen laat deze cursus je zien hoe de samenleving en ons gedrag voortdurend aan verandering onderhevig zijn en hoe we hierop anticiperen
We beschrijven belangrijke ontwikkelingen, de geschiedenis ervan en we proberen ons ook voor te stellen hoe dit zich in de nabije toekomst verder zou kunnen manifesteren, maar we kijken vooral naar het heden en laten met voorbeelden zien
hoe individuen, bedrijven, merken en organisaties op een creatieve en spannende manier blijven innoveren!

Studiekost: 26-50 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

Boek: B. VAN THILBORGH, Trendsurfing, Innovating on the Waves of Change, Pelckmans, 2023 

Prijs = 30 euro

Powerpoint pagina's

Materiaal op canvas

Engels
Colleges gecombineerd met Practicum

Bedrijfsbezoek - Discussie - Hoorcollege

• Hoorcolleges waar een wereldwijde maatschappelijke trend diepgaand wordt onderzocht en voorbeelden van consumententrends worden gegeven met enkele markttrends en innovatie in specifieke markten

• De colleges kunnen zowel in real life op de campus plaatsvinden als digitaal in de vorm van e-conferences, webinars, e-meetings, e-learnings, etc..

 

Evaluatieactiviteiten

Societal & Consumer Trends (B-TM-YB8379)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Praktijkexamen
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Studenten worden geciteerd op

1/ Schriftelijk examen = 80 %

2/ Individuele opdracht: Powerpoint Presentatie een rage, rage of hype van de laatste 100 jaar = 20%

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Studenten, die niet geslaagd zijn op hun examen krijgen hiervoor 2de zittijd in augustus. Deze telt voor 80% van de punten.

Studenten, die hun individuele opdracht niet inleverden voor de deadline en/of niet geslaagd worden voor de individuele opdracht moeten deze in 2de zittijd aanleveren voor de deadline van 2de zittijd.  Deze telt voor 20% van de punten.