Beginselen van onderzoeksmethodologie in verpleegkunde en vroedkunde (B-TM-YG0888)


Doelstellingen
3. Kunnen toepassen van algemene onderzoeksmethoden en technieken
3.1 Ontwerpen en toepassen van een onderzoeksdesign
Leerdoel: De student kent de belangrijkste kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksdesigns die gebruikt worden in verpleegkundig en vroedkundig onderzoek en heeft inzicht in de criteria van een kwaliteitsvolle onderzoekmethodologie.
3. Kunnen toepassen van algemene onderzoeksmethoden en technieken
3.1 Ontwerpen en toepassen van een onderzoeksdesign
Leerdoel: De student neemt deel aan het ontwerpen een kleinschalig onderzoek, rekening houdend met criteria voor kwaliteitsvol wetenschappelijk onderzoek, aangestuurd door het team wetenschappelijk onderzoek.
4. Beheersen van statistische en informatica-instrumenten voor verwerven en verwerken van gegevens in de gezondheidszorg
4.1 Verzamelen van data ten behoeve van het beantwoorden van een onderzoeksvraag
Leerdoel: De student kan op een systematische manier literatuur zoeken in digitale databanken over een aangeboden thema - gebruik databanken en Endnote.
4. Beheersen van statistische en informatica-instrumenten voor verwerven en verwerken van gegevens in de gezondheidszorg
4.2 Ordenen van data ten behoeve van het beantwoorden van een onderzoeksvraag
Leerdoel: De student kan op een systematische manier literatuur selecteren over een aangeboden thema op basis van valide inhoudelijke en methodologische argumenten en dit weergeven in een zoekboom.
5. Kunnen raadplegen en interpreteren van wetenschappelijke literatuur over de gezondheidszorg en erover kunnen rapporteren
5.1 Raadplegen van relevante wetenschappelijke informatie voor het oplossen van problemen in een multiprofessionele context (beroepsgerichte oriëntatie)
Leerdoel: De student kan op een systematische manier literatuur zoeken in digitale databanken over een aangeboden thema
5. Kunnen raadplegen en interpreteren van wetenschappelijke literatuur over de gezondheidszorg en erover kunnen rapporteren
5.2 Kritisch beoordelen van relevante wetenschappelijke informatie
Leerdoel: De student kent beoordelingsinstrumenten om de wetenschappelijke waarde van informatie te beoordelen en kan op basis van de criteria de kwaliteit van wetenschappelijke artikels beoordelen
5. Kunnen raadplegen en interpreteren van wetenschappelijke literatuur over de gezondheidszorg en erover kunnen rapporteren
5.2 Kritisch beoordelen van relevante wetenschappelijke informatie
Leerdoel: De student kan tabellen, grafische weergaven en resultaten van beschrijvende en inferentiële analyses begrijpen, kritisch beoordelen en interpreteren.
6. In staat zijn tot het opzetten en uitvoeren van kleinschalig toegepast wetenschappelijk onderzoek in de verpleegkundige en vroedkundige zorgverlening
6.1 Vraagstellingen vanuit praktijksituaties bewerken naar een wetenschappelijk onderzoeksdesign
Leerdoel: De student kan een probleemsituatie uit de praktijk vertalen naar een onderzoeksdoel, onderzoeksvraag en onderzoekshypothese en kan een conceptueel model uitwerken, aangestuurd door het team wetenschappelijk onderzoek.
6. In staat zijn tot het opzetten en uitvoeren van kleinschalig toegepast wetenschappelijk onderzoek in de verpleegkundige en vroedkundige zorgverlening
6.2 Uitvoeren van een wetenschappelijk onderzoeksdesign
Leerdoel: De student kan datacollectie uitvoeren voor een wetenschappelijk onderzoek, aangestuurd door het team wetenschappelijk onderzoek.
Begintermen
kunnen lezen en begrijpen van:
Engels
andere:
Engels is de meest gebruikte taal in de academische literatuur. Bij voorbereiding en verwerking van de leerstof worden vaak Engelstalige teksten gebruikt of naar verwezen. Een vlotte passieve kennis van Engels (lezen en begrijpen) is dan ook aangewezen.
notie hebben van de basisbegrippen van
Excell, Word, PowerPoint
Email, internet
specifieke aanvangscompetenties voor dit opleidingsonderdeel
De student dient geslaagd te zijn als bachelor in de verpleegkunde of bachelor in de vroedkunde of gelijkgesteld. Andere kandidaat studenten dienen een aanvraag in te dienen bij de bevoegde onderwijscommissie.
Learning Outcomes wetenschappelijk onderzoek voor bachelors in verpleegkunde en vroedkunde.
Basis computervaardigheden:
gebruik van Microsoft Word, Excell
vlot gebruik van e-mail met versturen van bijlage
vlot gebruik van internet
kennis Engels (lezen en begrijpen)
Werkstudenten die extra voorbereiding nodig hebben in ICT vaardigheden of hun Engels willen opfrissen, kunnen na inschrijving terecht bij verschillende cursussen van Centrum West.
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
10 sp. Beginselen van onderzoeksmethodologie in verpleegkunde en vroedkunde (B-TM-YG5959)




Inhoud
- Fundamenten van verpleegkundig en vroedkundig onderzoek
- Basisprincipes en structuur van wetenschappelijk onderzoek
- Kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksdesigns
- Onderzoekspopulatie
- Datacollectie en meetinstrumenten
- Kwaliteitscriteria voor onderzoeksdesigns
- Begrijpen van resultaten in onderzoeksartikels, inclusief significantie en significantietesten
- Tabellen, grafische weergaven begrijpen, kritisch beoordelen en interpreteren
- Literatuurstudie (zoekstrategie/zoekboom) en Endnote
- Oefeningen literatuuronderzoek
- Oefeningen onderzoeksmethodologie
- Oefeningen evaluatie wetenschappelijke kwaliteit onderzoek
- Toepassing op leeronderzoek
De studenten voeren gezamenlijk, onder begeleiding van het docententeam, een leeronderzoek uit. De ontwikkeling van het conceptueel framework, de vragenlijst en dataverzameling wordt in groep voorbereid en uitgevoerd in 5004GENVEV. De analyse en rapportage van de resultaten worden uitgevoerd in een opleidingsonderdeel in het tweede semester. Het leeronderzoek wordt maximaal uitgevoerd in samenwerking met studenten of onderzoekers uit andere landen. Op deze manier wordt een internationale dimensie toegevoegd.
Samenwerkend leren. Studenten werken samen in groep aan verschillende opdrachten, waaronder het leeronderzoek.
In dit opleidingsonderdeel komen volgende aspecten van samenwerkend leren aan bod:
- Peer-learning: In een studiegroep informatie verzamelen, interpreteren en toepassen
- Peer-assessment: studenten beoordelen elkaar na afloop van het leeronderzoek
Studiemateriaal
Noodzakelijk studiemateriaal
Te verkrijgen via de cursusdienst
Polit, F & Tatano Beck, C; Nursing Research; Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice , Wolters KLuwer Health - Lipincott Williams &Wilins, Londen, 2012 (of recenter)
Statistics for the Health Sciences, A Non-Mathematical Introduction (Dancey, Reidy, Rowe)
Eenmalige aankoop, kan voor meerdere opleidingsonderdelen gebruikt worden.
Te downloaden via Blackboard
SPSS, laatste versie aangeboden door de universiteit
Endnote
Facultatief studiemateriaal
Het volgende studiemateriaal kan vrijblijvend bestudeerd worden:
Pollit, F. Yang F.; Measurement and the measurement of change, Wolters KLuwer Health - Lipincott Williams &Wilins, Londen, 2016
Toelichting werkvorm
Hoorcollege - Oefeningen/opdrachten - Oefensessie - Werkcollege
Gebruikte werkvormen:
Contactmomenten:
- Hoorcolleges
- Oefeningensessies
- Seminarie/werkcollege
- Practica
Eigen werk:
- Oefeningen
Opdrachten:
Individueel & in Groep
Begeleide zelfstudie (eventueel met responsiecolleges)
Portfolio
Evaluatieactiviteiten
Beginselen van onderzoeksmethodologie in verpleegkunde en vroedkunde (B-TM-YG7888)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Examen - Schriftelijk zonder mondelinge toelichting
- Elektronisch
- Gesloten boek
- Meerkeuzevragen
- Open vragen
- Oefeningen
Zelfgestuurde evaluatie
Peer-assessment (geen 2de examenkans mogelijk)
Andere evaluatievormen
Portfolio
GROEPSPORTFOLIO (telt voor 20% van de punten)
In kader van het leeronderzoek, doorheen de lessenreeks, werkt de student in groep enkele opdrachten uit die onderdeel vormen van het portfolio. Elke student collecteert individueel data en voegt een individueel logboek van de datacollectie toe aan het groepsportfolio. Op het einde van de lessenreeks vullen studenten een peer-assessment in om het aandeel van iedere student in de groep te evalueren. De peer-assessmentscore wordt vermenigvuldigd met het totaalcijfer van het portfolio (groepsopdrachten en logboek).
Indien niet geslaagd voor het portfolio, kan de student individueel een herwerkte versie indienen in tweede zittijd.
Deelname aan de datacollectie is verplicht. Indien de student op basis van het portfolio en ondersteunende documenten onvoldoende kan aantonen datacollectie te hebben uitgevoerd,
wordt een maximale score van 5/20 toegekend voor dit onderdeel voor de individuele student.
SCHRIFTELIJK EXAMEN (telt voor 80% van de punten)
Het examen voor dit opleidingsonderdeel bestaat uit twee delen. DE STUDENT DIENT MINIMAAL 10/20 te behalen VOOR ELK ONDERDEEL AFZONDERLIJK OM HET CREDIT TE VERWERVEN.
Het examen in eerste zittijd vindt plaats in de examenperiode januari.
1. Kwantitatief deel (2/3 van de punten)
Schriftelijk elektronisch examen, ondersteund door wetenschappelijke artikels. Artikels worden vooraf ter beschikking gesteld van de studenten via Blackboard.
2. Kwalitatief deel (1/3 van de punten)
Schriftelijk examen betreft het deel kwalitatief onderzoek. Op het examen dient de student o.a. vragen over onderzoeksopzet, methodiek en weergegeven resultaten kunnen beantwoorden. Dit betreft een schriftelijk examen met open vragen
De verdeelsleutel tussen beide onderdelen is 2/3 op het kwantitatief deel en 1/3 op het kwalitatief deel. De student dient ondanks het resultaat van de totale som op beide onderdelen afzonderlijk minimaal 10/20 te behalen. Indien de student voor een van beide of beide onderdelen niet geslaagd is, krijgt de student een score van maximaal 9/20 voor het schriftelijk examen.. De student dient enkel het onderdeel waarvoor hij/zij niet geslaagd is opnieuw af te leggen in 2e zittijd.
Voor het deel kwalitatief onderzoek is er een gezamelijk feedbackmoment. De student die niet geslaagd is en nog bijkomende vragen heeft, kan met de docent contact opnemen. Een apart gezamenlijk feedbackmoment voor het kwantitatieve deel wordt voorzien.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
ZIE ECTS UA - https://www.uantwerpen.be/nl/studeren/aanbod/alle-opleidingen/master-verpleegkunde-vroedkunde/schakelprogramma/studieprogramma/?id=2023-5004GENVEV&lang=nlr