Cartografie (B-TM-YV0975)

3 studiepuntenNederlands20 urenEerste semesterEerste semester
Siebens Ivo (coördinator) |  Siebens Ivo |  N.
POC PBA SECUNDAIR ONDERWIJS MECH TMMA

Aan het einde van dit opleidingsonderdeel heeft de student de volgende eindcompetenties verworven:

Binnen de beroepsrol: ‘Ontwikkelen als persoon en als mens in de maatschappij’:

1.1 Actuele maatschappelijke thema's en ontwikkelingen identificeren en kritisch benaderen en daarbij openstaan voor en in contact komen met internationale perspectiefwisseling.

ACTUALITEIT

Toepassingsniveau

- De actualiteit in de pers op de voet volgen en geografisch relevante artikels verzamelen;

- Deze artikels linken aan toepasselijke atlaskaarten en relateren aan de leerstof van het S.O.

 

Binnen de beroepsrol: ‘Voorbereiden en begeleiden van leer- en ontwikkelingsprocessen binnen een klas- en schoolcontext’

2.5.3 Leermaterialen (inclusief ICT) kritisch benaderen, creatief uitwerken/aanpassen en zinvol gebruiken. Maximaal inzetten van authentiek en levensecht materiaal in het lesgebeuren.

Toepassingsniveau

- digitale kaartenmap maken van de eigen leefomgeving;

- verschillende geografische ICT-toepassingen (Google Earth, GIS, sterrenkaarten, ...) kunnen hanteren en actief gebruiken in diverse toepassingen.

 

Binnen de beroepsrol: ‘Inhoudelijk competent handelen’

3.1 Basiskennis wendbaar beheersen. Vakkennis kunnen verdiepen en verbreden.

CARTOGRAFIE

Kennisniveau

- De inhoudelijke basiskennis van cartografie toelichten;

- Het begrip "kaart" kunnen omschrijven;

- De constructie van globe naar kaarten uitleggen;

- Kaartprojecties herkennen en hun eigenschappen afleiden en toelichten;

- De historiek van de cartografie beschrijven;

- Kaartelementen kennen;

- De juiste voorstellingswijze voor verschillende aspecten kiezen;

- Functionele parate topografische kennis bezitten van de eigen regio, België, Europa, de wereld.

Toepassingsniveau

- Op een snelle, vlotte en correcte manier ruimtelijke en cartografische informatie kunnen lezen en omschrijven, structureren en zelf ontwerpen;

- Topografische kaarten en atlaskaarten vlot kunnen lezen en het kaartbeeld structureren door dit op een vereenvoudigde manier te (re)construeren;

- Topografische kaarten op het terrein vlot lezen en kaarttechnieken (schaal, hoogte, oriëntatie ...) kunnen toepassen;

- De samenhang tussen de verschillende ruimtelijke aspecten op een kaart kunnen geven, horizontale en verticale relaties onderzoeken en formuleren;

- Vlot bewerkingen met schaal en hoogtelijnen kunnen uitvoeren;

- Lucht- en satellietfoto's kunnen relateren met atlas- en / of topografische kaarten, enerzijds door de relaties te beschrijven, anderzijds met behulp van cartografische technieken deze relaties te visualiseren;

- Een atlas vlot en adequaat kunnen raadplegen;

- Actuele gebeurtenissen kunnen situeren op kaart en relevante aanvullende informatie rond deze gebeurtenis kunnen vinden in de atlas;

- Cartografische informatie kunnen vinden in diverse media (analoog en digitaal), bij diverse openbare en private instellingen en deze op de gepaste wijze kunnen bewerken met het oog op de studie van aspecten uit de eigen regio zoals gevraagd in het leerplan van de 1ste graad S.O.;

- Nieuwe digitale evoluties binnen de cartografie (GIS, GPS, Google Earth, Geopunt …) op een eenvoudige wijze kunnen gebruiken/toepassen;

- Vlot gebruik van apps (maps, gps...) op smart- en i-phones.

 

Binnen de beroepsrol: 'Correct, vlot en gepast communiceren'
5.1 Taaltechnische aspecten beheersen (op het vlak van spreken, schrijven, lezen, luisteren en kijken).

- Uitgaande van bronnen degelijke teksten schrijven over de bestudeerde onderwerpen (beschrijving topografische kaart en ander kaartmateriaal).

De student behaalde de eindtermen van het SO.

Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor een examencontract.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Cartografie (B-TM-YV6087)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht20 urenEerste semesterEerste semester
Siebens Ivo |  N.
POC PBA SECUNDAIR ONDERWIJS MECH TMMA

CARTOGRAFIE:
- Kaartconstructies: van bol naar vlak
- De kaart in historisch perspectief
- Soorten kaarten
- De kaart en didactiek 
- Landschap en kaart
- Het geografisch informatiesysteem
- Kaart- en terreintechnieken
- De kaart in het gewone leven
- Cartografie en ICT

Studiekost: 26-50 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

A. Verplichte boeken:

NEYT Robert, TIBAU Georges e.a. (recentste versie) Geogenie aso-wetenschappen 5 & 6 - leerboek, Van In, ISBN: 978-90-455-4988-0

de boeck atlas (softcover): Van In, ISBN 978-94-641-7021-4


B. Aanbevolen boeken
geen

C. Ander studiemateriaal: 

Cursus docent: Siebens, I. (2024). Cartografie (niet-gepubliceerde cursus, beschikbaar op het digitaal leerplatform). Mechelen: Thomas More, Edicatieve bacheloropleiding in het Secundair Onderwijs.

Didactisch materiaal (powerpoints, enz.) beschikbaar via het digitaal leerplatform.

De colleges bestaan afwisselend uit onderwijsleergesprekken, doceermomenten, korte opdrachten en ICT-toepassingen.
Er wordt verwacht dat studenten deze opdrachten en toepassingen thuis verder afwerken. Deze opdrachten en oefeningen worden geëvalueerd via Canvas.

Evaluatieactiviteiten

Cartografie (B-TM-YV7975)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk, Paper/Werkstuk, Medewerking tijdens contactmomenten
Vraagvormen : Meerkeuzevragen, Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Naslagwerk

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

- Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer bepaald door de som van twee onderdelen: de opdrachten enerzijds en de resultaten van het schriftelijk examen anderzijds.

- Voor beide examenkansen wordt het eindcijfer bepaald door de optelsom van de verschillende deelscores op de taken en op het examen in volgende verhouding:

Eerste examenkans -  eerste examenperiode (januari)

Schriftelijk examen: 80%  Cursus cartografie, topografische kennis (Europa)

Paper/werkstuk:      20%  (Kaartentaak en actualiteit, oefeningen)

- In geval van een zwaar tekort op een van beide onderdelen (opdrachten of examen) wordt volgende uitzonderingsregel toegepast (op scores die werden afgerond tot op een geheel getal op twintig): voor gewogen gemiddelden vanaf 8/20 tot en met 14/20 wordt de totaalscore afgetopt naar 7/20 indien een deelscore 0, 1, 2, 3, 4 of 5 op 20 bedraagt. 

- De inleveringstermijn voor werkstukken (papers, opdrachten e.d.) moet ten allen tijde gerespecteerd worden. Als een werkstuk niet tijdig ingediend wordt, dan wordt voor het betrokken werkstuk een nulscore toegekend. Enkel in geval van overmacht - en mits de student binnen de 24 u de documenten ter wettiging ervan aan de ombuds bezorgt - kan hiervan afgeweken worden. De opleidingsmanager beslist hierover. De sanctie geldt ook wanneer een nieuw toegestane termijn niet wordt nageleefd. Toepassing van de sanctie wordt schriftelijk aan de student meegedeeld. Ongewettigde afwezigheid op momenten van permanente of tussentijdse evaluatie of groepsverplichtingen leiden tot een nulscore op het geëvalueerde deel. Bij gewettigde afwezigheid wordt op initiatief van de student en in rechtstreeks overleg met de docent een inhaalmoment voorzien of een andere regeling getroffen. De student bezorgt hiertoe binnen de twee dagen na het verstrijken van de deadline en voorafgaandelijk aan dit overleg de documenten ter wettiging van zijn afwezigheid aan de opleidingsmanager. In geval van afwezigheid/niet indienen opdracht wordt de docent hiervan verwittigd voor de start van het examen/verwachte indiendatum.

- Studenten die dit opleidingsonderdeel opnemen onder examencontract worden geëvalueerd conform dezelfde modaliteiten.

- Voor dit opleidingsonderdeel zal er gewerkt worden met een proefexamen zodat de student vertrouwd geraakt met de leerstof, de manier van vragen stellen en het afleggen van een examen aan onze hogeschool. Omdat het over een proefexamen gaat, zal dit deel van de leerstof nogmaals, maar dan definitief bevraagd worden in de gewone examenperiodes (1e en/of 2e zittijd). Om de student te motiveren zal er positief geëvalueerd worden in die zin dat het resultaat van het proefexamen kan meetellen als vrijstelling over dit deel van de leerstof indien de student 12/20 of meer behaalt voor dit proefexamen. De student die een vrijstelling behaalt, kan nog altijd beslissen om dit deel opnieuw af te leggen in de officiële zittijd in de hoop hogere punten te behalen op dit deel. Minder behalen dan op het proefexamen kan nooit voor deze studenten met een hoge score. Studenten met een lagere score dan 12/20 nemen het puntenaantal NIET mee en leggen over deze leerstof een definitief examen af in de normale examenperiodes (1e of 2e zittijd).

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Tweede examenkans in de derde examenperiode (augustus):

Schriftelijk examen: 80%  Cursus cartografie, topografische kennis (Europa)

Paper/werkstuk:      20%  (Kaartentaak en actualiteit)