Electronics 3 (B-TM-YT0425)

Doelstellingen
Theorie:
De student maakt kennis met de operationele versterker, zijn eigenschappen, verschillende schakelingen en toepassingen.
De student zal de verschillende basisschakelingen kunnen herkennen, de werking ervan kunnen verklaren en de verschillende componenten kunnen berekenen.
De student leert in de oefeningen de in de theorie behandelde leerstof toepassen.
De student leert gebruik maken van simulatie modellen en software en kan de resultaten interpreteren.
Labo:
- De student kan een opgave oplossen met behulp van de theorie. Problemen die opduiken bij het opzetten van de schakeling zullen door redenering van de student verklaard en opgelost kunnen worden.
- De student zal in staat zijn om informatie te zoeken die hem kunnen helpen bij het maken van de labo-opgaven. De student interpreteert de (meet)resultaten en berekeningen van de opdrachten correct. De student kan zijn meetresultaten beoordelen en vergelijken met de theoretische berekeningen en simulaties en hieruit besluiten trekken.
- De studenten werken in kleine groepjes en de labo opgaven kunnen als kleinschalige projecten aanzien worden.
- De student zal olossingen en problemen mondeling communiceren, zowel met medestudenten, docenten, als andere geïnteresseerden.
- De studenten werken aan de opgaven met 2 personen. Ze zoeken beiden naar oplossingen en maken samen de keuze.
- Om problemen die zich voordoen bij het opzetten van de analoge schakeling te kunnen oplossen is er een gepaste oplossingsstrategie noodzakelijk.
- Uittesten van de schakelingen na simulatie.
- De student beschikt over de kennis van analoge basiselektronica. De student kan van componenten gegevens kunnen opzoeken op het internet en deze ook kunnen interpreteren en gebruiken in de schakelingen die opgebouwd worden.
Begintermen
Analoge Elektronica 1 & 2 gevolgd hebben
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in Elektronica-ICT (Sint-Katelijne-Waver) (Elektronica: Embedded Hardware) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
4 sp. Electronics 3: Theory+Exercises (B-TM-YT5915)
Inhoud
Analoge elektronica theorie + oef:
De ideale op-amp: basisschakelingen en eigenschappen;
Lineaire schakelingen met resistieve terugkoppeling;
Gelijkspannings- en stroombronnen;
Spannings-stroom en stroom- spanningsomvormers;
Verschil- en instrumentatieversterker en toepassingen;
Actieve filters;
Studiemateriaal
Handboek
Micro-Electronic Circuit Design, Richard Jeager, ISBN: 007-123249-4
Pspice: A tutorial, L.H.Fenical, ISBN: 0-13-681149-3
Handleiding (studiewijzer) Analoge Elektronica 3
Aanbevolen: handboek
Design with Operational Amplifiers and analog intagrated circuits, S. Franco, ISBN 0-07-112173-0
Toelichting werkvorm
De verschillende basisschakelingen kunnen herkennen, de werking ervan kunnen verklaren en de verschillende componenten kunnen berekenen.
verwerven en verwerken van informatie
communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Denk- en redeneervaardigheid
2 sp. Electronics 3: Lab (B-TM-YT5916)



Inhoud
Analoge elektronica labo:
- De ideale op-amp: basisschakelingen en eigenschappen
- Lineaire schakelingen met resistieve terugkoppeling
- Verschil- en instrumentatieversterkers
- Actieve filters
Studiemateriaal
Electronic principles
Albert Malvino, David J. Bates met ISBN-10: 0-07-110699-5
Pspice
World Wide Web
Handleiding (studiewijzer) Analoge Elektronica 3
Aanbevolen: handboek
Design with Operational Amplifiers and analog intagrated circuits, S. Franco, ISBN 0-07-112173-0
Toelichting werkvorm
De verschillende basisschakelingen kunnen herkennen, de werking ervan kunnen verklaren en de verschillende componenten kunnen berekenen.
gebruik maken van simulatie modellen en software. De resultaten kunnen interpreteren.
datasheets van analoge componenten lezen en toepassen
verwerven en verwerken van informatie
Het vermogen tot projectmatig werken
communiceren van informatie, ideeën, problemen en oplossingen, zowel aan specialisten als aan leken
Teamgericht kunnen werken
Het kunnen ontwikkelen en toepassen van zinvolle oplossingsstrategieën
Ontwerp en engineering: de bachelor assisteert in het ontwikkelen, testen en beproeven van systemen
Ontwerp en engineering: de bachelor is in staat technische dossiers samen te stellen
Evaluatieactiviteiten
Electronics 3 (B-TM-YT7425)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
YT5915 - Electronics 3: Theory+Exercises | |
YT5916 - Electronics 3: Lab |
Analoge elektronica theorie + oefeningen
Eerste examenkans Eerste examenperiode (januari) Mondeling examen 100% met schriftelijke voorbereiding. Examenvragen worden aangeleverd op papier.
Analoge elektronica labo
Eerste examenkans Eerste examenperiode (januari) punten behaald, afhankelijk van de gedemonstreerde opdrachten tijdens het semester 100%
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- YT5915 - Electronics 3: Theory+Exercises (binnen academiejaar)
- YT5916 - Electronics 3: Lab (binnen academiejaar)
Analoge elektronica theorie + oefeningen
Tweede examenkans Derde examenperiode (augustus) Mondeling examen 100% met schriftelijke voorbereiding. Examenvragen worden aangeleverd op papier.
Analoge elektronica labo
Tweede examenkans Derde examenperiode (augustus) Mondeling examen 100% met voorafgaande voorbereiding van een werkstuk Na de deliberatie wordt aan de student een opdracht toegekend. De praktische uitvoering en resultaten van deze opdracht worden meegebracht naar het examen waar deze opdracht gedemonstreerd en toegelicht wordt.