Materiaalkeuze (B-TM-YT0618)

Doelstellingen
De student:
- Kan het mechanisch gedrag van de verschillende materiaalklassen verklaren.
- Somt de belangrijkste (5) faalvormen op en verklaart deze.
- Kan vier belangrijke begrippen uit de materiaalkeuze opsommen en verklaren.
- Kan de verschillende selectiemethoden van materiaalkeuze beschrijven en verklaren.
- Kan de materiaalselectie strategie volgens Ashby beschrijven en toepassen voor een bepaalde technische toepassing.
- Is in staat om een materiaalindex af te leiden voor een bepaalde technische toepassing en kan op basis van deze index een geschikt materiaal kiezen.
- Kan voor een efficiënte materiaalkeuze werken met de materiaalkeuze software Edupack en maakt de juiste interpretaties.
Begintermen
Grondige kennis Materiaalkunde Theorie + Labo vanuit de eerste fase
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
1.5 sp. Materiaalkeuze: theorie (B-TM-YT5843)




Inhoud
Materiaalkeuze theorie:
- Selectiemethoden in de materiaalkeuze
- Ashby diagrammen
- Het statisch gedrag van materialen
- het tijdsonafhankelijk gedrag van technische materialen
- het tijdsafhankelijk gedrag van technische materialen
- Het mechanisch gedrag van de verschillende materiaalklassen
- metallieke materialen
- keramische materialen
- polymeren
- Faalvormen
- problemen bij plastische vormgeving
- elastische terugvering
- taaie breuk
- brosse breuk
- vermoeiingsbreuk
Studiemateriaal
Boek "Materialenleer" J. Vancauwenberg, Uitg. Wolters.
Cursus Materiaalkunde 2
Toelichting werkvorm
Hoorcollege's met mogelijkheid tot dialoog en vraagstelling, continue ondersteund door dataprojectie.
De studenten worden ononderbroken uitgenodigd voor reacties en vraagstelling.
Er wordt de student gedurig gewezen op het feit dat ze de leerstof moeten reflecteren naar hun ervaringen en leerstof uit andere vakken.
Er wordt gedurende de les vaak in dialoog gegaan met de groep door vraagstelling.
De student mag zich met vragen ook buiten de lesuren wenden tot de docent.
1.5 sp. Materiaalkeuze: labo (B-TM-YT5844)




Inhoud
Materiaalkeuze labo:
- Materiaalkeuze met behulp van de materialensoftware Ashby.
Studiemateriaal
Ontwerpsoftware Ashby
Labobundel
Toelichting werkvorm
- In teamverband wordt voor een bepaalde toepassing het meest geschikte materiaal gekozen, dit met behulp van de ontwerpstrategie van Ashby en bijhorende materialensoftware.
Evaluatieactiviteiten
Materiaalkeuze (B-TM-YT7618)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
YT5843 - Materiaalkeuze: theorie | |
YT5844 - Materiaalkeuze: labo |
Materiaalkeuze theorie
Eerste examenkans
Tweede examenperiode (juni):
Schriftelijk examen 100%
Tweede examenkans
Derde examenperiode (augustus):
Schriftelijk examen 100%
Materiaalkeuze labo
Eerste examenkans Tweede examenperiode (juni):
Geïntegreerde evaluatie (laboverslagen) 100%
Tweede examenkans Derde examenperiode (augustus):
Geïntegreerde evaluatie (laboverslagen) 100%
Het opleidingsonderdeel wordt geëvalueerd aan de hand van twee evaluatie-activiteiten, zijnde een theoretisch examen en een labo evaluatie (geïntegreerde evaluatie). Elke evaluatie-activiteit evalueert afzonderlijke leerdoelen. Indien de student op één van de evaluatie-activiteiten een score behaalt kleiner dan of gelijk aan 6, dan kan de student maximaal 9/20 behalen voor het volledige opleidingsonderdeel.
Toelichting bij herkansen
Binnen dit opleidingsonderdeel zijn er deeloverdrachten bij een geslaagd deelresultaat:
- YT5843 - Materiaalkeuze: theorie (binnen en over academiejaar)
- YT5844 - Materiaalkeuze: labo (binnen en over academiejaar)