Schetsen - gevorderd (B-TM-YT0806)

Doelstellingen
Communiceren:
De PBA OPT communiceert zowel mondeling als schriftelijk efficiënt in een professionele context.
Ontwerpen:
De PBA OPT vertaalt een probleemstelling op creatieve wijze naar een concept en werkt dit methodisch uit tot een functioneel ontwerp en constructiedossier, rekening houdend met de randvoorwaarden.
De student kan een tekening/schets gebruiken in het ontwerpproces.
De student kiest de meest geschikte visualisatie in functie van de doelgroep.
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in Ontwerp- en Productietechnologie (Sint-Katelijne-Waver) (Design track) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Schetsen - gevorderd (B-TM-YT6122)




Inhoud
Schetsen als communicatiemiddel van de ontwerper
Lijntekening
Gebruik van schaduw
Presentatiestekenen
Het ontwerpproces
Beschrijven van doelgroepen
Ontwerpen voor doelgroepen
Studiemateriaal
Online studiemateriaal.
Alle opdrachten en studiemateriaal worden via toledo aan de studenten beschikbaar gesteld.
Toelichting werkvorm
Visualiseren
Verder bouwend op schetsen 1 leren de studenten een aantal tekentechnieken die bruikbaar zijn in verschillende fasen van het ontwerpproces.
De studenten leren de juiste techniek en de juiste visualisatie in functie van de fase in het ontwerpproces te kiezen en toe te passen.
Evaluatieactiviteiten
Schetsen - gevorderd (B-TM-YT7806)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De student bouwt een portfolio op gedurende het semester en wordt hierop beoordeeld.
De portfolio wordt afgegeven tijdens de laatste les, tijdens deze les voert de student één tekenopdracht uit in de klas (laatste opdracht telt mee in de beoordeling).
De studenten illustreren en documenteren hun ontwerptraject in een projectboek en kiezen in iedere stap van het traject de gepaste visualisatie of beschrijving.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Opdrachten voor tweede examenkans worden via het digitale leerplatform gepubliceerd.
De student stelt een nieuwe portfolio samen en wordt hierop beoordeeld.
De student voert tijdens het examen één tekenopdracht uit in de klas.