Project 1 (B-TM-YT0810)

6 studiepuntenNederlands60 urenTweede semesterTweede semester
Geyskens Koen (coördinator) |  Geyskens Koen |  Van Aken Nils |  Van Pee Ben
POC PBA ONTWERP- & PRODUCTIETECHNOLOGIE STKA TMMA

De student kan...

... op de campus constructief samenwerken tijdens de voorziene contacturen.

... vanop afstand, buiten de voorziene contacturen, verder werken aan het project volgens een opgestelde planning en takenlijst.

... informatie zoeken en verwerken aangaande een ontwerpopdracht.

... informatie, ideeën, problemen en oplossingen communiceren zowel aan specialisten als aan leken

... zinvolle oplossingsstrategieën ontwikkelen en toepassen

... zijn eigen werk en ontwerp kritisch analyseren

Er is een goede kennis vereist van volgende opleidingsonderdelen:

CAD-Fundamentals (eerste fase)

Industriële productie basis (eerste fase)

 


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
YT0475 : Project 2 (OP) (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

6 sp. Project 1 (B-TM-YT6128)

6 studiepuntenNederlandsWerkvorm: Practicum-opdracht60 urenTweede semesterTweede semester
Geyskens Koen |  Van Aken Nils |  Van Pee Ben
POC PBA ONTWERP- & PRODUCTIETECHNOLOGIE STKA TMMA

Het doel van project 1 is de reeds verworven kennis uit de verschillende opleidingsonderdelen toe te passen en verder uit te breiden a.d.h.v een specifieke ontwerp- en maakopdracht. Binnen project 1 zal er steeds in groep gewerkt worden. 

In een eerste fase zullen onderdelen moeten gemaakt worden aan de hand van bestaand ontwerp, om deze vervolgens samen te bouwen tot het voorziene eindproduct. Het bestaande ontwerp zal in een aantal gevallen moeten aangepast worden in functie van de maakbaarheid. De totaalopdracht kan per groep verschillen. Strikte deadlines zullen moeten worden opgevolgd om het maakproject te kunnen voltooien.
In een tweede fase moet er een ontwerp gemaakt worden voor een vastgelegde opdracht. Dit ontwerp zal niet geproduceerd worden, maar het digitale geheel wordt beoordeeld op basis van de vooraf gestelde eisen, vooral in functie van maak- en haalbaarheid.

Er dient een projectdossier opgesteld te worden volgens enkele richtlijnen waarin beide fases volledig gedocumenteerd worden. 
Op het einde van het semester stelt elke groep zijn project voor tijdens een presentatie voor een beperkte jury. Na de presentatie volgt een vragenronde en wordt er feedback gegeven.. 

Tabellenboek voor metaaltechniek

Cursusmateriaal van (relevante) vakken betreffende het project. (werktuigonderdelen, elektrotechniek...)

 

Tijdens de contacturen zullen er in een groep van 3 tot 4 personen twee vooraf gedefinieerde projecten uitgewerkt worden, met name een productieopdracht en een ontwerpopdracht.
Buiten de contacturen zal het noodzakelijk zijn om verder aan het project te werken om tot het gewenste resultaat te komen. (verslaggeving, werkvoorbereiding, 3D-model, 2D-tekeningen...)

In het belang van het groepswerk, is aanwezigheid verplicht tijdens de contacturen. Afwezigheid dient steeds gemeld en gestaafd te worden. 
Elke onwettige afwezigheid zal leiden tot een verlies van 20% voor de individuele score van het labo. 

Opgelet: er is geen tweede examenkans voor project 1. Dat impliceert dat bij een onvoldoende de opleiding niet kan afgewerkt worden in 3 academiejaren, tenzij het vak getolereerd wordt (enkel 8/20 en 9/20).
Project 1 en 2 kunnen namelijk niet in hetzelfde academiejaar opgenomen worden.

Evaluatieactiviteiten

Project 1 (B-TM-YT7810)

Type : Permanente evaluatie zonder examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Ontwerp/Product, Presentatie, Portfolio
Vraagvormen : Open vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Tijdens de eerste examenkans (aanvang tweede examenperiode) zal het project in groep voorgesteld worden tijdens een presentatie, gevolgd door vragenronde van de jury met mondelinge toelichting van de groepsleden.
De specifieke datum wordt tijdig meegedeeld en zal plaatsvinden voor de start van de reguliere examenperiode.  

De studenten zullen beoordeeld worden op de volgende criteria: 

- kwaliteit van de (fysieke) realisatie(s) (1/3 van het totaal)
- presentatie met mondelinge toelichting en vragenronde (1/3 van het totaal)
- projectverslag (1/3 van het totaal)

Deze score wordt vermenigvuldigd met 2 weegfactoren:

1) Vanuit een peer assessment zal er gepolst worden naar de kwaliteit van de samenwerking binnen de groep. Deze peer-factor score is een informatiebron voor de docent om te komen tot een individueel punt voor elke student.
De begeleidende docent zal steeds finaal een beslissing nemen om al dan niet een peerfactor toe te passen in combinatie met zijn eigen bevindingen. 
2) De minimum eisen worden duidelijk gecommuniceerd bij de start van het project zodat hier geen discussie mogelijk is. Per niet behaalde minimum eis, zal 10% van de score verloren gaan. Dat vormt de minimale eisen score.  (indien bijvoorbeeld 2 minimale eisen niet behaald worden, zal de eindscore vermenigvuldigd worden met 0.8) 

De score per groepslid kan verschillen binnen dezelfde groep op basis van de peerfactor, onwettige afwezigheid en eerder vermelde beoordelingscriteria.

Elke onwettige afwezigheid resulteert in een verlies van 20% voor de individuele score voor het project. 

Er is geen tweede examenkans.
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Er is geen tweede examenkans voor project 1, omwille van het feit dat het onhaalbaar is hetzelfde aantal praktijkuren te presenteren binnen de beschikbare derde examenperiode. Daarnaast is er geen toegang mogelijk tot de labo's tijdens de grote vakantie. 

Dat impliceert dat bij een onvoldoende de opleiding niet kan afgewerkt worden in 3 academiejaren, tenzij het vak getolereerd wordt (enkel 8/20 en 9/20).
Project 1 en 2 kunnen namelijk niet in hetzelfde academiejaar opgenomen worden.