Schetsen - expert (B-TM-YT0828)

Doelstellingen
Communiceren:
De PBA OPT communiceert zowel mondeling als schriftelijk efficiënt in een professionele context.
Ontwerpen + Visualiseren
De PBA gebruikt gevorderde tekenskills om ideeën en concepten te visualiseren , de PBA bouwt een visueel ontwerpdossier op om zijn ideeën en concepten te verduidelijken
Begintermen
De student heeft de credit voor de vakken Schetsen - Basis (B-TM-YT0804) en heeft minimaal het vak Schetsen - Gevorderd (B-TM-YT0806) gevolgd
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor in Ontwerp- en Productietechnologie (Sint-Katelijne-Waver) (Design track) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Schetsen - expert (B-TM-YT6148)




Inhoud
De studenten leren een aantal tekentechnieken om duidelijk presentatie tekeningen te maken, o.a. gebruik makend van stiften en markers. De nadruk ligt bij deze lessen op oefenen, finetunen en bijsturen van reeds verworven skills in schetsen en perspectieftekenen.
De studenten krijgen een aantal ontwerpuitdagingen waarvoor ze conceptuele oplossingen moeten bedenken.
Om hun ideeën en oplossingen te visualiseren maken de studenten per opdracht een bundel met concepttekeningen. Een aantal tekeningen worden opgelegd, een aantal worden in samenspraak beslist afhankelijk van de oplossing die door de student voorgesteld wordt.
Studiemateriaal
Online studiemateriaal.
Alle opdrachten en studiemateriaal worden via CANVAS aan de studenten beschikbaar gesteld.
Toelichting werkvorm
Visualiseren
Verder bouwend op schetsen Basis en Gevorderd, leren de studenten een aantal tekentechnieken die bruikbaar zijn in verschillende fasen van het ontwerpproces.
De studenten leren de juiste techniek en de juiste visualisatie in functie van de fase in het ontwerpproces te kiezen en toe te passen.
Evaluatieactiviteiten
Schetsen - expert (B-TM-YT7828)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De studenten illustreren en documenteren hun ontwerptraject in een projectboek en kiezen in iedere stap van het traject de gepaste visualisatie of beschrijving.
Studenten voeren een aantal tekenopdrachten uit buiten de contacturen.
Laattijdig indienen van een opdracht geldt als een niet-ingeleverde opdracht en kan daarom niet geëvalueerd worden.
Bij afgifte van de portfolio maakt de student één tekening onder toezicht van een docent.
Eerste examenkans: Portfolio: 100%
Tweede examenkans: Portfolio: 100%
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
De student bouwt een portfolio op gedurende het semester en wordt hierop beoordeeld.
De portfolio wordt afgegeven tijdens de laatste les, tijdens deze les voert de student één tekenopdracht uit in de klas (laatste opdracht telt mee in de beoordeling).
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.