Rekrutering (B-TM-YW0017)
Doelstellingen
A. Inhoud
Instroom in organisaties (het aantrekken, selecteren en onboarden van personeel) is een basisproces binnen human resources management (HRM). Dit proces bestaat uit een aantal mogelijke stappen die de HR-professional afhankelijk van de omstandigheden en specifieke noden van de organisatie, zal doorlopen. Binnen het opleidingsonderdeel Rekrutering leren studenten enerzijds welke de belangrijkste stappen en deelprocessen zijn wanneer er een instroomtraject dient opgestart te worden. De eerste focus omvat met andere woorden het verwerven van basiskennis van de concepten en deelprocessen m.b.t. rekrutering. Alle deelprocessen, vanaf het verkennen van de vacaturevraag tot en met het uitvoeren van de rekruteringsstrategie komen aan bod. Het proces van selecteren & onboarden van medewerkers maakt geen deel uit van dit OPO (dit komt in het OPO Selectie aan bod). Naast het verwerven van basiskennis leren de studenten het volledige rekruteringsproces een praktijkcontext te simuleren.
B. Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel draagt bij tot de volgende beroepsrollen van een psychologisch consulent HRM: HRM-expert, partner van de business en psychodiagnosticus.
Aan het einde van dit opleidingsonderdeel is de student in staat om:
- te beschrijven wat HRM in organisaties kan inhouden (bv. welke rollen HRM opneemt) en welke perspectieven op HRM tegenwoordig bepalend zijn voor de HR-praktijk;
- de deelprocessen van een rekruteringstraject te beschrijven, aan te geven welke de verschillende mogelijkheden zijn om die deelprocessen uit te voeren met (indien relevant) respectievelijke voordelen, nadelen, of aandachtspunten;
- in een concrete casus of praktijksituatie de deelprocessen uit te werken, rekening houdend met de context van de casus of de praktijksituatie
- in een concrete casus of praktijksituatie de deelprocessen praktisch uit te voeren of te doorlopen (bv. intakegesprek voeren, functiebeschrijving, competentieprofiel & criteriumtabel opstellen, rekruteringsstrategie uittekenen,…), rekening houdend met de context van de casus of de praktijksituatie.
- binnen een rekruteringstraject sterke en zwakke aspecten aan te duiden en dit te beargumenteren;
- Informatie in een fictieve case of een reële praktijksituatie te analyseren, op basis daarvan de juiste beslissingen nemen en acties beschrijven om een rekruteringstraject volledig uit te werken, en dit te beargumenteren.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
Y02508 : Klantenproject: HRM
Y01597 : Exploratiestage A&O - verkort traject
Y01598 : Eindstage A&O - schakel
YW0018 : Selectie
YW0021 : Business skills
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
Y01115 : Rekrutering
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Rekrutering (B-TM-YW5017)
Inhoud
In dit opleidingsonderdeel wordt ingezoomd op het rekuteringsproces binnen organisaties. Tijdens de contacturen is er enerzijds aandacht voor het verwerven van basiskennis over processen en concepten. Anderzijds ontwikkelt de student aan de hand van concrete opdrachten, rollenspelen, (fictieve) cases of praktijkvoorbeelden,… de concrete vaardigheden om alle stappen binnen het rekruteringsproces te kunnen doorlopen, uitwerken en uitvoeren. De student neemt in dit OPO de rol van HR-consulent aan. Het rekruteringsproces dat uitgewerkt en uitgevoerd wordt, kan zowel in opdracht van de eigen werkgever (interne organisatie) zijn, dan wel in opdracht van een externe klant. De volgende aspecten van instroom komen aan bod:
Het ontstaan van een vacature en het voorbereiden van en uitvoeren van een intakegesprek met een opdrachtgever (bv. hiring manager)
Functieanalyse: het proces wordt uitgelegd en het belang van een goede functieanalyse voor de HRM-praktijk wordt benadrukt. De student leert zelf een functie-analyse uit te voeren & een functiebeschrijving op te maken op basis van de (zelf verzamelde/via een casus aangereikte) informatie, conform de aangeleerde methode. De student kan de gekozen oplossing beargumenteren..
Competenties en competentieprofielen: de student verwerft de kennis over competenties en verwante begrippen. De student leert een competentieprofiel opstellen en doet dit ook vanuit de casus waarmee gewerkt wordt.
Criteriumtabel: de student leert vanuit een gedegen functie-analyse onderbouwde keuzes te maken die leiden tot een criteriumtabel die gebruikt wordt binnen het selectieproces.
Rekrutering: het belang van goed en aan de doelgroep aangepast rekruteren in de hedendaagse krappe arbeidsmarkt wordt uitvoerig aangetoond. De essentiële theorieën, allerhande rekruteringsmethodes en -kanalen en best practices komen aan bod. Van daaruit wordt de brug gemaakt naar het (leren) uitwerken van een geschikte rekruteringsstrategie, met specifiek aandacht voor digitaal en actief rekruteren (bv. via LinkedIn) en het maken van correcte vacatureteksten.
Employer branding: het concept employer branding en het belang ervan voor de hedendaagse HRM-praktijk (o.a. voor succesvolle rekrutering) komen aan bod, aangevuld met praktische manieren om organisaties te helpen een employer brand te ontwikkelen of in kaart te brengen.
Studiemateriaal
Verplicht studiemateriaal
Verschillende materialen (powerpoint, teksten), tools en ondersteunende informatie worden aangeboden op de digitale leeromgeving (Canvas) van dit opleidingsonderdeel. In de leeromgeving wordt duidelijk aangegeven welke materialen, informatie,… tot het verplichte studiemateriaal behoren.
Aanbevolen studiemateriaal
Een aantal materialen aangeboden op de digitale leeromgeving (Canvas) van dit opleidingsonderdeel is aanbevolen of ondersteunend studiemateriaal. In de digitale leeromgeving wordt duidelijk aangeven om welke materialen het gaat en op welke manier de studenten deze kunnen gebruiken.
Daarnaast zijn volgende boeken aanbevolen:
- Schollaert, E., Van Hoye, G., Van Theemsche, B., & Jacobs, G. (2021, 2de ed.). De strijd om talent: employer branding in theorie en praktijk. Academia Press.
- Valkenburg J. (2023). Recruitment 4.0: Strategisch recruitment en employer branding met inzet van sociale netwerken en AI. Vakmedianet (VMN).
Toelichting werkvorm
Gastcollege - Groepswerk - Oefeningen/opdrachten - Oefensessie - Simulatie
De belangrijkste werkvorm voor dit opleidingsonderdeel is het interactieve hoorcollege, hetzij in relatief korte hoeveelheden, afgewisseld met concrete oefeningen/opdrachten/simulaties/... om de leerstof te verwerken of toe te passen.
Gezien het OPO zowel kennis/inzicht als vaardigheden als doelstellingen heeft, vormt een soort hoorcollege in de vorm van afgebakende hoeveelheden leerstof vaak de basis om verder in de les mee aan de slag te gaan.
Deze leerstof is doorgaans een uiteenzetting waarin toegelicht wordt wat een specifiek HR-proces juist inhoudt, waarom het belangrijk is, op welke manier het in de praktijk wordt uitgevoerd, wat de verhouding tot de rest van de leerstof of de organisatiepraktijk is, etc. Regelmatig wordt de leerstof ingeleid via enkele vragen over de kennis van de studenten of een korte groepsdiscussie over een specifieke casus, om betrokkenheid te bekomen. Studenten nemen notities, dit kan bv. via de powerpoint die ter ondersteuning wordt gebruikt. Bij het overbrengen van de leerstof maken de docenten gebruik van voorbeelden opdat de theorie concreet en begrijpbaar wordt.
In functie van de specifieke leerinhouden kan nadien voor meerdere werkvormen gekozen worden, maar het concretiseren en in de mate van het mogelijke zelfstandig uitvoeren van deelprocessen van een instroomtraject, staan centraal. Het kan bijvoorbeeld gaan om:
- De studenten lossen oefeningen op, in duo of kleine groepen, om de leerstof toe te passen in een concrete context
- De studenten analyseren op welke manier de leerstof kan gebruikt worden om een bepaalde case te verklaren of op welke manier de leerstof in de case aanwezig is. Ze lichten dit mondeling toe.
- Studenten oefenen in meerdere rondes een gespreksvaardigheid in, bijvoorbeeld het voeren van een intakegesprek.
- Studenten werken iets uit, ze bedenken bv. een rekruteringscampagne met argumentatie voor het beoogde succes (= kunnen overtuigen van kandidaten uit de relevante doelgroep)
- Studenten analyseren informatie aangereikt door de docent om een specifiek proces te kunnen uitwerken (bv. ze maken een functiebeschrijving of een competentieprofiel gebaseerd op info die ze krijgen).
- …
Bij elk van deze praktijkopdrachten is er steeds ruimte voor peer-feedback, de docenten ondersteunen indien nodig al terwijl de studenten aan de opdracht werken, en er wordt ook zoveel mogelijk collectief besproken wat de belangrijkste leerpunten en conclusies zijn die uit de opdracht voortvloeien.
Van de studenten wordt een actieve, betrokken leerhouding verwacht tijdens de contactmomenten. Die houding helpt hen de leerstof meteen op een diep niveau te verwerken en praktische vaardigheden aan te leren. Om die reden worden de lessen niet opgenomen: betrokken actieve aanwezigheid van studenten is vereist om de doelstellingen te kunnen realiseren. Het bekijken van opnames is onvoldoende om de doelstellingen te kunnen realiseren..
De inhouden van dit OPO worden in hoog tempo aangebracht (drie à vier contactmomenten van twee uur per week) en dat gedurende maximaal 4 weken. Deze aanpak faciliteert het leerproces waarbij zowel theoretische kaders als de concrete praktische uitvoering/toepassing hiervan verworven moeten worden. Theorie en (praktijk)oefeningen/opdrachten worden zoveel mogelijk geïntegreerd aangebracht om diepe verwerking te stimuleren.
De studenten gebruiken de input, kennis en vaardigheden die ze tijdens de lessen hebben verworven om buiten de contactmomenten individueel een rekruteringsproces met alle deelaspecten in een reële praktijkcontext (bedrijf) uit te werken van A tot Z. De studenten lichten hun werk/oplossing toe in een individueel ingepland moment in aanwezigheid van de docenten. Dit vindt plaats na de paasvakantie, maar nog tijdens de officiële lesweken van het tweede semester.
Alle actuele communicatie (deadlines, werkvormen, examen, aantal lesuren, inroostering,…) verloopt via de Canvasruimte van dit opleidingsonderdeel, via het studentenportaal, via rooster.thomasmore.be en via examen.thomasmore.be. Aanpassingen omwille van eventuele overmacht vinden studenten via bovengenoemde kanalen.
Evaluatieactiviteiten
Rekrutering (B-TM-YW7017)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Eerste examenkans: permanente evaluatie tweede semester
In welke mate de student de leerdoelstellingen van dit opleidingsonderdeel heeft verworven, wordt getoetst via één evaluatie-activiteit:
De evaluatie-activiteit “individuele presentatie” (100% van de punten) omvat een individuele presentatie. Deze evaluatieactiviteit vindt plaats tijdens het tweede deel van het tweede semester.
Voorafgaand aan deze presentatie werkten de student een oplossing uit voor een opgelegde case rond een rekruteringstraject. Deze case wordt via de Canvasruimte van dit opleidingsonderdeel aangeboden en toegelicht bij de start van de lessen. De opdracht is een zo volledig mogelijk, concreet uitgewerkt rekruteringstraject te bepalen, dat geschikt is om de nodige kwalitatieve instroom te genereren, rekening houdend met de specifieke kenmerken van de opgelegde case. De uitwerking omvat de concrete praktische invulling van de deelprocessen die aan bod kwamen in de lessen.
Het rekruteringstraject dat de student heeft uitgewerkt (de voorbereiding voor de presentatie) wordt door de student voorafgaand ingediend via de Canvasruimte van dit opleidingsonderdeel. De deadline voor dewelke deze voorbereiding moet worden opgeladen in canvas wordt gecommuniceerd via Canvas. Het tijdig opladen (voor de gecommuniceerde deadline) van deze presentatie is een noodzakelijke voorwaarde om aan de evaluatie-activiteit ‘individuele presentatie’ te kunnen deelnemen.
Plagiaat wordt hierbij actief opgespoord. Refereren (ook in het geval van generatieve AI tools) dient te gebeuren volgens de APA-regels. De student mag de voorbereiding tijdens de presentatie ter beschikking hebben.
De student licht via de presentatie toe hoe het rekruteringsproces bij de door de student zelf gekozen organisatie werd uitgewerkt, en beargumenteert bovendien de gemaakte keuzes.
Via de beschikbare informatie (mondelinge antwoorden, eventueel aangevuld met schriftelijke informatie uit de voorbereiding) wordt beoordeeld in welke mate de studenten de leerdoelstellingen hebben verworven.
De presentatie duurt in totaal maximaal 30 minuten, eventuele vragen van de docenten ter verduidelijking inclusief.
Het ontbreken van een correct ingevulde informed consent binnen deze evaluatie-activiteit ‘individuele presentatie’ heeft automatisch tot gevolg dat de student nog maximum 50% van de punten kan halen voor die activiteit.
Alle actuele communicatie (bindende deadlines, werkvormen, richtlijnen omtrent de vormvereisten van de in te dienen voorbereiding en de presentatie, toelichting rond de lesinhoud en opdrachten, inroostering,…) wordt gecommuniceerd in de Canvasruimte van dit opleidingsonderdeel, via het studentenportaal, via rooster.thomasmore.be en via examen.thomasmore.be. Eventuele aanpassingen omwille van overmacht vinden studenten via bovenvernoemde kanalen.
Examencontract
Dit opleidingsonderdeel kan niet afgelegd worden door middel van een examencontract
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Tweede examenkans: examenperiode augustus/september
In welke mate de student de leerdoelstellingen van dit opleidingsonderdeel heeft verworven, wordt getoetst via één evaluatie-activiteit:
De evaluatie-activiteit “individuele presentatie” (100% van de punten) omvat een individuele presentatie. Deze evaluatieactiviteit vindt plaats tijdens de examenperiode augustus/september.
De procedure is met uitzondering van het moment van presenteren identiek aan de eerste examenkans. Elke student geeft een individuele presentatie over hoe hij/zij het rekruteringstraject voor de eigen geselecteerde case heeft uitgewerkt en beargumenteert dit. De voorbereiding voor de presentatie (uitwerking van het traject) wordt vooraf ingediend via de Canvasruimte van dit opleidingsonderdeel.
Plagiaat wordt hierbij actief opgespoord. Refereren (ook in het geval van generatieve AI tools) dient te gebeuren volgens de APA-regels
Alle actuele communicatie (bindende deadlines, werkvormen, richtlijnen omtrent de vormvereisten van de in te dienen voorbereiding en de presentatie, toelichting rond de lesinhoud en opdrachten, inroostering,…) wordt gecommuniceerd in de Canvasruimte van dit opleidingsonderdeel, via het studentenportaal, via rooster.thomasmore.be en via examen.thomasmore.be. Eventuele aanpassingen omwille van overmacht vinden studenten via bovenvernoemde kanalen.