Digital Marketing (B-TM-YB1018)

Doelstellingen
Leerdoelen
De student weet
- wat online marketing inhoudt
- hoe je persona's gebruikt binnen de marketingaanpak
- welke online tactieken je kan inzetten om je product/merk succesvoller te maken
- hoe zoekmachines werken en wat ze betkenen voor je website
- hoe je social media moet inzetten en wat de succesfactoren zijn voor social media
- wat contentmarketing inhoudt
- welke vormen van online advertising veel gebruikt worden
- wat viral marketing inhoudt
- wat de voordelen van e-mailmarketing zijn
- wat webanalyse inhoudt en hoe je deze kan toepassen
- hoe een praktisch online marketingplan eruitziet
Praktijk:
- Je kan een zoekwoord-onderzoek uitvoeren door gebruik te maken van de juiste tools en opleveren in de gepaste vorm
- Je kan een e-mailcampagne uitsturen naar een groep respondenten en de analyse doen van de respons
- Je kan een advertentie-video creëren in canvas en die ook publiceren
- Je kan een basis-pagina in html aanpassen met de juiste html-elementen
- Je kan een google search advertentie opzetten in Google Ads
- Je kan een SEO-analyse uitvoeren door oa gebruik te maken van Google Search Console
- Je kan zelfstandig werken en denken. Onverantwoord gebruik van AI en dergelijke toepassingen (indien sterk vermoeden en/of vastgesteld) wordt gesanctioneerd.
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
GELIJKTIJDIG(YB0988)
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
YB0988 : Marketing Fundamentals
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor Bedrijfsmanagement (Mechelen) (Automotive Management) 180 sp.
- Bachelor Bedrijfsmanagement (Mechelen) (Business en Management) 180 sp.
- Bachelor Bedrijfsmanagement (Mechelen) (Internationaal Ondernemen) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Digital Marketing (B-TM-YB6150)




Inhoud
- Inleiding online marketing
- Trends en ontwikkelingen
- Persona's
- De klantreis
- Online Marketingtactieken
- Zoekmachinemarketing
- Social Media
- Display & video advertising
- Viral Marketing
- Gebruiksvriendelijkheid en user experience
- Conversieoptimalisatie
- Contentmarketing
- Email-marketing
- De technische kant van online marketing
- Webanalyse
- Testen en optimaliseren
- Praktisch online marketingplan
Studiemateriaal
Studiekost: 26-50 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
- Documenten op het online leerplatorm
Online Marketing - de essentie | Nino Adamo en Geert Buskes (Pearson, 2022), 425 pagina's (ISBN 978-90-430-39338-8)
Toelichting werkvorm
TIjdens de contactmomenten wordt een onderdeel van digitale marketing in detail besproken en praktisch toegelicht.
De kennis voor het examen bestaat uit de aangegeven hoofdstukken in het handboek.
Evaluatieactiviteiten
Digital Marketing (B-TM-YB8018)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
De evaluatie bestaat uit 2 evaluatieactiviteiten. Het examenresultaat is een gewogen cijfer dat als volgt wordt bepaald:
- onderdeel 1 (50%) : Schriftelijk meerkeuze-examen
- onderdeel 2 (50%) : permanente evaluatie via opdrachten, meegedeeld via canvas
Het niet-tijdig indienen van een werkstuk betekent dat de student voor die opdracht een nul krijgt. Studenten die de deadline voor werkstukken niet halen, nemen contact op met de ombudsdienst. Regeling voor inhaalmomenten permanente evaluatie (toetsen) en het inleveren van werkstukken: zie aanvullingen onderwijs en examenreglement en studentenvalven Bedrijfsmanagement.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
100% meerkeuze-examen (het aantal te studeren hoofdstukken in het handboek wordt bij herkansing uitgebreid met de hoofdstukken waarover PE-opdrachten werden uitgevoerd tijdens de evaluatie bij de eerste kans)