Marketing Fundamentals (B-TM-YB0988)

Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel is een inleiding op het brede domein van marketing. We kaderen in een marketingplan de diverse marketingstrategische keuzes die aan de basis liggen van de operationele marketingmixinstrumenten waarover de marketeer kan beschikken.
Leerdoelen
- je beheerst de basismarketingterminologie, alsook de basismarketingconcepten en
o herkent deze correct en legt ze uit in een gegeven situatie;
o illustreert ze a.d.h.v. een concrete situatie
- je kent de opbouw en de objectieven van een marketingplan alsook de hieraan gekoppelde marketingmetrics
- je beschrijft de P’s van de marketingmix voor een merk::
o product
o prijs
o plaats
o promotie
- je kent de rol en betekenis van duurzaamheid binnen een marketingcontext en je hebt ook inzicht in situaties en contexten waarbij er sprake is van maatschappelijke diversiteit.
Begintermen
Eindtermen secundair onderwijs
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
YB1018 : Digital Marketing
YB1277 : Business Game (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
YB1328 : Marktonderzoek
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
YB0011 : Principes van de marketing (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
YB0957 : Principes van de marketing (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
YB1243 : Principes van de marketing (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor Bedrijfsmanagement (Mechelen) (Accountancy-fiscaliteit) 180 sp.
- Bachelor Bedrijfsmanagement (Mechelen) (Airfreight Logistics) 180 sp.
- Bachelor Bedrijfsmanagement (Mechelen) (Applied Data Intelligence) 180 sp.
- Bachelor Bedrijfsmanagement (Mechelen) (Automotive Management) 180 sp.
- Bachelor Bedrijfsmanagement (Mechelen) (Business en Management) 180 sp.
- Bachelor Bedrijfsmanagement (Mechelen) (Financiën en Verzekeringen) 180 sp.
- Bachelor Bedrijfsmanagement (Mechelen) (Immobiliën & Verzekeringen) 180 sp.
- Bachelor Bedrijfsmanagement (Mechelen) (Internationaal Ondernemen) 180 sp.
- Bachelor Bedrijfsmanagement (Mechelen) (Marketing) 180 sp.
- Bachelor Bedrijfsmanagement (Mechelen) (Supply Chain Management) 180 sp.
- Bachelor Organisatie & Management (Mechelen) (Event Management) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Marketing Fundamentals (B-TM-YB6052)




Inhoud
1. Marketing (intro) en Marketingplan
2. Bedrijfs- en marketingstrategie (incl. SWOT/confrontatiematrix, MABA)
3. Marketingomgeving
4. Koopgedrag van consumenten (en bedrijven)
5. Marktsegmentatie, doelgroepbepaling en positionering
6. Producten, diensten en merkenstrategie
7. Prijsbeleid
8. Distributiebeleid
9. Marketingcommunicatie
Studiemateriaal
Studiekost: 51-75 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
Verplichte leermiddelen
Titel: Marketing, de essentie
Editie: 15e
Auteurs: Philip Kotler, Gary Armstrong, Ton Borchert, Paul van der Hoek
Uitgeverij: Pearson Education Limited
ISBN- 13: 978-90-430-4067-9
+
De hoorcolleges (PowerPoints) maken integraal deel uit van de te kennen materie.
Aanbevolen
MyLab, het digitale leerplatform bij het handboek met oefenmogelijkheden.
Toelichting onderwijstaal
Nederlands
Toelichting werkvorm
Hoorcollege - Interactiecollege - Oefeningen/opdrachten
Hoorcolleges met een hoog interactiegehalte.
Incidenteel zullen er opdrachten gegeven worden ter voorbereiding van de hoorcolleges.
Evaluatieactiviteiten
Marketing Fundamentals (B-TM-YB7988)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
Eerste examenkans: eerste examenperiode
Schriftelijk examen 100% meerkeuzevragen
Het examen is een mix van theorie en toepassingen.
Studenten met een examencontract: idem
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
Tweede examenkans: derde examenperiode (augustus) idem aan eerste examenkans
Het schriftelijke examen is een mix van theorie en toepassingsvragen.
100% meerkeuzevragen