Marketing Fundamentals (B-TM-YB0988)

3 studiepuntenNederlands26 urenEerste semesterEerste semester
Lavaerts Peter (coördinator) |  Genbrugge Steven
POC PBA BEDRIJFSMANAGEMENT MECH TMMA

Dit opleidingsonderdeel is een inleiding op het brede domein van marketing. We kaderen in een marketingplan de diverse marketingstrategische keuzes die aan de basis liggen van de operationele marketingmixinstrumenten waarover de marketeer kan beschikken. 

Leerdoelen

-        je beheerst de basismarketingterminologie, alsook de basismarketingconcepten en 

               o    herkent deze correct en legt ze uit in een gegeven situatie;

               o    illustreert ze a.d.h.v. een concrete situatie

-        je kent de opbouw en de objectieven van een marketingplan alsook de hieraan gekoppelde marketingmetrics 

-        je beschrijft de P’s van de marketingmix voor een merk::

               o  product 

               o  prijs

               o  plaats

               o  promotie

 -       je kent de rol en betekenis van duurzaamheid binnen een marketingcontext en je hebt ook inzicht in situaties en contexten waarbij er sprake is van maatschappelijke diversiteit. 

Eindtermen secundair onderwijs


Dit opleidingsonderdeel is een voorwaarde voor het opnemen van volgende opleidingsonderdelen:
YB1018 : Digital Marketing
YB1277 : Business Game (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
YB1328 : Marktonderzoek

Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
YB0011 : Principes van de marketing (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
YB0957 : Principes van de marketing (Niet meer aangeboden dit academiejaar)
YB1243 : Principes van de marketing (Niet meer aangeboden dit academiejaar)

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Marketing Fundamentals (B-TM-YB6052)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-opdracht26 urenEerste semesterEerste semester
Genbrugge Steven
POC PBA BEDRIJFSMANAGEMENT MECH TMMA

1. Marketing (intro) en Marketingplan

2. Bedrijfs- en marketingstrategie (incl. SWOT/confrontatiematrix, MABA)

3. Marketingomgeving

4. Koopgedrag van consumenten (en bedrijven)

5. Marktsegmentatie, doelgroepbepaling en positionering

6. Producten, diensten en merkenstrategie

7. Prijsbeleid

8. Distributiebeleid

9. Marketingcommunicatie

Studiekost: 51-75 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)

Verplichte leermiddelen

Titel:               Marketing, de essentie 

Editie:             15e

Auteurs:         Philip Kotler, Gary Armstrong, Ton Borchert, Paul van der Hoek

Uitgeverij:      Pearson Education Limited

ISBN- 13:       978-90-430-4067-9

+

De hoorcolleges (PowerPoints) maken integraal deel uit van de te kennen materie. 

 

Aanbevolen 

MyLab, het digitale leerplatform bij het handboek met oefenmogelijkheden.

 

 

Nederlands

Hoorcollege - Interactiecollege - Oefeningen/opdrachten

Hoorcolleges met een hoog interactiegehalte.

Incidenteel zullen er opdrachten gegeven worden ter voorbereiding van de hoorcolleges.

Evaluatieactiviteiten

Marketing Fundamentals (B-TM-YB7988)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Meerkeuzevragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Eerste examenkans: eerste examenperiode 

Schriftelijk examen 100% meerkeuzevragen

Het examen is een mix van theorie en toepassingen.

Studenten met een examencontract: idem

 

Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.

Tweede examenkans: derde examenperiode (augustus) idem aan eerste examenkans

Het schriftelijke examen is een mix van theorie en toepassingsvragen.

100% meerkeuzevragen