Marktonderzoek (B-TM-YB1328)

Doelstellingen
Je combineert de basis van de theorie rond marktonderzoek en de praktijk van een eigen te voeren onderzoek:
- Theorie:
- Je kent de basisonderdelen van onderzoek (terminologie, methodes, onderzoeksplan, steekproeftrekking, vragenlijstopmaak)
- Je kent de leerstof inzake statistische analyses van (onderzoeks)gegevens en rapportering van resultaten, gebruik makend van de software SPSS, Excel (en evt PowerPoint).
- Praktijk:
- Je voert een volledig marktonderzoek van A tot Z uit.
Begintermen
Computervaardigheden uit fase 1
Volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Je moet voldoen aan een volgtijdelijkheidsvoorwaarde om dit opleidingsonderdeel te mogen opnemen. Volgtijdelijkheid kan STRENG of SOEPEL zijn of een GELIJKTIJDIGHEID inhouden. Ook kan een diplomaNIVEAU als voorwaarde gesteld zijn.
Verklaring:
STRENG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je geslaagd zijn voor of een tolerantie ingezet hebben voor de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt.
SOEPEL: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, gevolgd hebben.
GELIJKTIJDIG: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ook de opleidingsonderdelen waarvoor dit soort voorwaarde geldt, opnemen of al opgenomen hebben.
NIVEAU: Om dit opleidingsonderdeel op te nemen, moet je ten minste deze graad behaald hebben.
GELIJKTIJDIG(YB0988) EN SOEPEL(YB0841)
Bovenstaande codes van opleidingsonderdelen stemmen overeen met onderstaande omschrijvingen van die opleidingsonderdelen:
YB0841 : Business Intelligence Fundamentals
YB0988 : Marketing Fundamentals
Plaats in het onderwijsaanbod
- Bachelor Bedrijfsmanagement (Mechelen) (Business en Management) 180 sp.
- Bachelor Bedrijfsmanagement (Mechelen) (Internationaal Ondernemen) 180 sp.
Onderwijsleeractiviteiten
3 sp. Marktonderzoek (B-TM-YB6468)




Inhoud
1.Basis theorie mbt onderzoek en opmaken vragenlijsten.
- De student kent de basisbegrippen van onderzoek: het verschil tussen primair versus secundair onderzoek, kwantitatief versus kwalitatief onderzoek, populatie versus steekproef,...
- De student kan een onderzoeksplan opmaken
- De student kent de verschillende vraagtypes (open/gesloten, single/mulitple respons,...)
- De student kan een vragenlijst opbouwen volgens de standaarden die in marktonderzoek gelden
2.De verwerking van enqueteresultaten dmv software (SPSS):
- De student begrijpt de datastructuur en kan een datamatrix aanmaken.
- De student verwerkt en analyseert data in de vorm van statistische parameters, frequentietabellen, kruistabellen en multiple responsetabellen, hierbij rekening houdend met het meetniveau van de vragen (nominaal, ordinaal, interval of ratio)
- De student manipuleert de data met het oog op benodigde analyses (hercoderen, aanmaken nieuwe variabelen, sorteren, selecteren,...) via SPSS.
- De student gebruikt de geschikte procedures (univariate en bivariate analyses) en begrippen om de onderzoeksresultaten op significantie te toetsen via SPSS.
- De student haalt voldoende uit de beschikbare data en stelt zich niet te snel tevreden met de bekomen resultaten, dwz. maakt daar waar nodig gebruik van centrum en/of spreidingsmaten, analyse van verbanden, maakt nieuw samengestelde variabelen aan.
3.Rapporteren
- De student kan de resultaten op de juiste wijze interpreteren.
- De student kan de analyses op een geschikte wijze grafisch voorstellen. De student verzorgt de grafische voorstellingen.
- De student rapporteert de onderzoeksresultaten op een overzichteijke wijze, gebruik makend van verschillende PC-applicaties.
- De student neemt voldoende maatregelen om de lezer te helpen het schriftelijk gebrachte verhaal te begrijpen en te volgen.
4. Werken in teamverband
- De student kan in teamverband werken.
- De student voert een opdracht uit, rekening houdend met deadlines en in een onderzoeksomgeving met beperkingen, qua infrastructuur, tijd, informatie,....
Studiemateriaal
Studiekost: 26-50 euro (De informatie over studiekosten zoals hier opgenomen is indicatief en geeft enkel de prijs weer bij aankoop van nieuw materiaal. Er zijn mogelijk ook e- en tweedehandskopijen beschikbaar. Op LIMO kan je nagaan of het handboek beschikbaar is in de bibliotheek. Eventuele printkosten en optioneel studiemateriaal zijn niet in deze prijs vervat.)
Aanbevolen Handboek: SPSS, Johan Smits en Ronald Edens, Pearson Education, ISBN code: 9789043034135 (+/- 35 euro - niet verplicht)
Bijkomend lesmateriaal, opdrachten en instructies, oefeningen en oplossingen beschikbaar op Canvas
Toelichting werkvorm
Groepswerk - Hoorcollege - Oefeningen/opdrachten
Actief volgen van de hoor- en oefencolleges. Zelfstandig hermaken van de oefeningen en opdrachten die tijdens de contacturen aan bod kwamen.
Zelfstandig maken van nieuwe oefeningen en opdrachten. Oplossingen op Canvas + begeleiding van de docent tijdens de contacturen indien gevraagd.
Zelfstandig opzoeken van modaliteiten en opties die niet tijdens de contacturen aan bod kwamen. Bepaalde delen via een stappenplan in zelfstudie doornemen. Oplossingen op Canvas + begeleiding van de docent tijdens de contacturen indien gevraagd.
Maken van een onderzoeksrapport volgens richtlijnen op Canvas beschikbaar.
Evaluatieactiviteiten
Marktonderzoek (B-TM-YB8328)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
EERSTE EXAMENKANS
De verdeling van de punten gebeurt als volgt:
- 50% van de punten op de toepassing van de theorie via een tussentijdse toets in de loop van het semester ter evaluatie van de basis marktonderzoekskennis en SPSS-kennis
- 50% van de punten op het in groep uitgevoerd marktonderzoek
Een meer gedetailleerde opsplitsing is terug te vinden op Canvas.
Het niet-tijdig indienen van een werkstuk betekent dat de student voor die opdracht een nul krijgt.
Toelichting bij herkansen
Voor dit opleidingsonderdeel zijn er geen deeloverdrachten.
TWEEDE EXAMENKANS
100% examen aan de PC, open boek
In tweede zittijd dient een grootschalige oefening van een marktonderzoek individueel geanalyseerd en gerapporteerd te worden. Bijkomend dient deze eveneens mondeling toegelicht te worden.